معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب که به دنبال تدوین سند توسعه صنایع دستی هر استان هستیم، گفت: برای توسعه بازار صنایع دستی باید بخش خصوصی ورود پیدا کند و در این صورت میتوان امیدوار بود که تسهیلگری دولت کارا باشد.
به گزارش سیناپرس به نقل از مریم جلالی شامگاه، ۱۵ آذرماه از کارگاه و فروشگاه صنایع دستی، اکونو موزه بانو بی بی حیاتی و مجموعه گنجعلیخان کرمان بازدید کرد.
وی در حاشیه این بازدید گفت: آموزش، سنگ بنای رونق اقتصادی صنایع دستی است.
جلالی با اشاره به خانواده محور بودن صنایع دستی اظهار کرد: آموزش صنایع دستی معمولا سینه به سینه منتقل و درون خانوادهها شکل گرفته اما با تغییر ساختار خانوادهها، برخی رشتهها به فراموشی سپرده شده است.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، احیاء رشتههای صنایع دستی را از سیاستهای این وزارتخانه دانست و بیان کرد: کرمان از نظر ظرفیت صنایع دستی هم در حوزه دستبافها و هم حوزه دست ورزها سرآمد است.
وی افزود: پته کرمان، شهرت جهانی دارد. منتهی باید از پته محصولات جدید و مورد نیاز خانوادهها را تولید کرد.
جلالی استانداردسازی و بستهبندی و صادرات را زنجیرههای بعدی ارزش افزوده برشمرد و عنوان کرد: میتوانیم صنایع دستی را همچون سایر کالاهای صنعتی به سبد صادراتی اضافه کنیم.
وی بر لزوم شناسایی شاخصهای صادراتی صنایع دستی تاکید کرد و گفت: هنرمندان به بستههای حمایت، صنعتگران به توانمندسازی و بازرگانان به بستههای تشویقی نیاز دارند و این بستهها با توجه به ظرفیتهای صنایع دستی هر استان تعریف خواهند شد.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب که به دنبال تدوین سند توسعه صنایع دستی هر استان هستیم، در ادامه بر لزوم جلب توجه سرمایهگذاران تاکید کرد و گفت: برای توسعه بازار صنایع دستی باید بخش خصوصی ورود پیدا کند و در این صورت میتوان امیدوار بود که تسهیلگری دولت کارا باشد.
وی افزود: باوجود شبکههای اجتماعی، معرفیهای چند رسانهای، هوش مصنوعی و حتی حضور نسل جوانی که ادبیات جهان را میشناسد، دیگر دغدغه عدم توانایی در معرفی صنایع دستی را نداریم.
جلالی افزود: صنایع دستی باید در معرض دید باشد و در اینصورت به ادبیات توسعه نزدیک و متصل میشود و فعالان اقتصادی و توسعهای متوجه ارزش افزوده آن میشوند.
وی در ادامه انتقاد کرد: علیرغم وجود محصولات صادراتی همچون خشکبار استان کرمان، چرا از صنایع دستیاش برای بستهبندیهای محصولات صادراتی استفاده نکرده است؟