نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی رفتارهای آموزشی در شامپانزه ها

تیمی از پژوهشگران انسان شناس دانشگاه واشنگتن به سرپرستی استفانی موسگریو در حال بررسی و مطالعه رفتارهای شامپانزه ها به ویژه در زمینه استفاده از ابزار و آموزش به یکدیگر هستند. این تیم تحقیقاتی برای بررسی دقیق تر این موضوع، اقدام به نصب دوربین های سنسور دار ویژه ای کرد که به امواج مادون قرمز مجهز بودند.

با اشتراک گذاری ابزار مورد نیاز و مناسب، مادران به فرزندان خود اموزش شکار و شناسائی ابزار مورد نیاز را داده و به بچه شامپانزه ها مهارت هایی مانند یافتن حشرات و ماهیگیری را می آموزند.

این دوربین ها در جنگل های کنگو و در نزدیکی مراکز تردد شامپانزه ها نصب شد و پژوهشگران به کمک تصاویر ضبط شده در این دوربین ها قادر به مشاهده روند آموزش شامپانزه های مادر به فرزندان خود در زمینه استفاده از ابزار جهت به دست آوردن غذا بودند.

در این مطالعات پژوهشگران به کمک دوربین های فوق توانستند بدون ایجاد مزاحمت و یا خطر سرایت بیماری به بررسی شرایط طبیعی زندگی این جانور بپردازند. در این تصاویر شاهد حضور یک شامپانزه ماده هستیم که در کنار یک صخره به فرزند خود اموزش می دهد که چگونه با استفاده از یک تکه چوب دارای ابعاد و اندازه مناسب، به جستجوی حفره های موجود در صخره پرداخته و حشرات را از این حفره ها خارج کرده و بخورد. در ادامه وی چوب را به فرزند خود ارائه داده و از وی می خواهد تا این عمل را تکرار کند.

استفانی موسگریو در توضیح این پدیده گفت: با اشتراک گذاری ابزار مورد نیاز و مناسب، مادران به فرزندان خود اموزش شکار و شناسائی ابزار مورد نیاز را داده و به بچه شامپانزه ها مهارت هایی مانند یافتن حشرات و ماهیگیری را می آموزند.

پژوهشگران در این رابطه اعلام کردند که بررسی ها نشان می دهد که گروه های مختلف شامپانزه ها از روش ها و ابزارهای مختلفی برای دستیابی به نیازهای خود استفاده کرده و به همین دلیل نوع آموزش ها و تکنیک ها به کار رفته توسط آن ها نیز متفاوت است.

 

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل