شرکت های دانش بنیان به سمت برندسازی حرکت کنند

علیرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم تلاش به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: نتایج دستیابی به اقتصاد مقاومتی برای کشور، عدم اتکای بودجه عمومی دولت به نفت، اتکا به سرمایه های داخلی، توجه بیشتر به دانش و فناوری و به ویژه دانشمندان و نیروهایی که توانایی ایجاد و عرضه تکنولوژی های روز دنیا به صورت بومی را دارند و در نهایت تقویت خودباوری ملی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که نقش شرکت های دانش بنیان در تحقق اقتصاد دانش بنیان و بالطبع، اقتصاد مقاومتی را چطور می بینید؟ گفت: شرکت های دانش بنیان در این زمینه نقش بسزایی دارند و اهمیت آنها هم مورد توجه دولت قرار گرفته است و هم مجلس. کمااینکه تسهیلات قابل توجهی در حوزه های مختلف اعم از ثبت شرکت ها، مالیات، تجاری سازی و خرید محصول و تعهد دانشگاه ها و صنایع برای ارتباط با این مجموعه ها و نهایتا ایجاد بازار برای محصولات تولیدی این شرکت ها قایل شده اند. همه اینها نشان می دهد که دولت و مجلس، اهمیت شرکت های دانش بنیان را در بحث توسعه کشور مورد توجه قرار داده اند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از توانمندی های شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای صنعت، تصریح کرد: وزارت صنعت و اتاق بازرگانی و گروه های دوستی بازرگانی ایران و کشورهای خارجی می بایست شرایطی برای دیده شدن شرکت های دانش بنیان فراهم کنند. الان در خیلی جاها این شرکت ها نادیده گرفته می شوند. این بدان معنا نیست که این شرکت ها وجود ندارند بلکه توانایی های آنها نادیده گرفته می شود.

رحیمی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهمی که شرکت های دانش بنیان باید مد نظر قرار دهند، حرکت به سمت ایجاد اتحادیه و برندسازی در حوزه دانش بنیان است. در این صورت به جای آنکه 50 شرکت دانش بنیان به صورت واحد به مذاکره برای بازاریابی و فروش محصول خود بپردازند، به صورت اتحادیه ای و تحت یک برند، در بازار حضور پیدا می کنند. این کار شدنی است منتها به کار تیمی و همگرایی نیاز دارد که فکر می کنم از نسل جوان بر می آید.

مهم ترین چالش شرکت های دانش بنیان در وهله اول بریده بودن ارتباطشان با صنعت است. در وهله دوم این است که مجموعه های دولتی با وجود همه مصوبات و قوانین موجود، کمتر آنها را به رسمیت می شناسند و به آنها فضای کاری و فیزیکی می دهند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مهم ترین چالش هایی که در حال حاضر، شرکت های دانش بنیان با آن مواجهند، چیست؟ گفت: مهم ترین چالش شرکت های دانش بنیان در وهله اول بریده بودن ارتباطشان با صنعت است. در وهله دوم این است که مجموعه های دولتی با وجود همه مصوبات و قوانین موجود، کمتر آنها را به رسمیت می شناسند و به آنها فضای کاری و فیزیکی می دهند.

وی با اشاره به تنگناهای مالی شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: همان گونه که امروز، شرکت های بزرگ صنعتی و تولیدی ما با مشکل نقدینگی مواجهند و نقدینگی یکی از معضلات بخش تولید است، برای شرکت های دانش بنیان این مشکل به مراتب بیشتر است چراکه برای استارت آپ و شروع یک پروژه ملی در حوزه دانش بنیان، هزینه های بیشتری مورد نیاز است که اگر خود این شرکت ها، توانایی تامین این هزینه ها را نداشته باشند، نظام بانکی یا مجموعه های سرمایه گذار باید ورود پیدا کنند و فضا را برای فعالیت این شرکت ها باز نمایند.

رحیمی در پایان تصریح کرد: رویکرد برنامه ششم نسبت به بحث دانش بنیان، مثبت است به دلیل اینکه نگاه کلی برنامه ششم به سمت تقویت خودباوری ملی معطوف شده و محوریت آن هم اقتصاد مقاومتی است.

 

گفتگو: احمد طبائی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا