نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توسعه، ابزاری برای اندازه گیری کارآفرینی اجتماعی

هدف اصلی در کارآفرینی سنتی، تلاش برای انجام کاری است که به یک گروه خاص از افراد کمک می کند و ایده آن از طرف کارآفرین ارائه می شود؛ اما در کارآفرینی اجتماعی، کمک به حل مشکلات خاص در اقتصاد اجتماعی، هدف و مقصد اصلی است.

کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی اجتماعی، مشکلات خاص اجتماعی را مورد بررسی قرار داده و از طریق فعالیت های خلاقانه، نوآورانه و خاص اجتماعی، تلاش می کند تا این مشکلات را مرتفع کند. بسیاری از سازمان های غیرانتفاعی و غیردولتی در این دسته قرار می گیرند.

برخی معتقدند که در کارآفرینی اجتماعی نباید نگران سود بود، اما بی توجهی به موضوع سود باعث می شود که حتی یک سازمان کارآفرین اجتماعی، به سرعت از گردونه تجارت خارج شود.

حوزه کارآفرینی اجتماعی به سرعت در جهان درحال گسترش است؛ با این حال، تاکنون مقیاس استانداردی برای اندازه گیری کارآفرینی اجتماعی توسعه نیافته بود.

محققان دانشکده مدیریت دانشگاه تگزاس با هدف توسعه یک ابزار اندازه گیری دقیق و قابل اعتماد، بالغ بر 210 مقاله، پژوهش و کتاب در حوزه کارآفرینی اجتماعی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نمونه هایی از کارآفرینان اجتماعی (فعال در سازمان های غیردولتی) و کارآفرینان سنتی (در شرکت های شخصی) را بررسی کردند. 

در نهایت، محققان موفق به توسعه مقیاسی متشکل از 11 بخش برای اندازه گیری استاندارد کارآفرینی اجتماعی شدند:

نتایج این دستاورد در European Journal of International Management منتشر شد.

 

منبع: phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل