نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حوزه های علمی و پژوهشی نیازمند کمک خیرین

دکتر محمود فتوحی فیروزآباد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هر اندازه دامنه حمایت های مردمی در قالب بنیادها و موسسات خصوصی (NGO) از حوزه علمی کشور به خصوص مراکز دانشگاهی بیشتر باشد، شکوفایی علم نیز بیشتر خواهد بود. 
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ وقف در کشور به خصوص در حوزه پژوهش و فناوری نیازمند توجه بیشتری است، اظهار کرد: سنت حسنه وقف هنوز جایگاه واقعی خود را در حوزه علمی کشور پیدا نکرده است. 
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: بارها با افراد نیکوکار در خصوص احداث حتی یک آزمایشگاه برای دانشگاه رایزنی شده است که به دلیل همان ضعف فرهنگی و نگاه سنتی حاکم بر حوزه وقف، پاسخ منفی بوده است، چراکه آنها انجام این وظیفه را تنها برعهده دولت می دانند. 
به گفته فتوحی، برخی از خیرین تصور می کنند که اجر اخروی تنها با ساخت مسجد و حسینیه آن هم در مناطقی که از این اماکن برخوردار هستند، حاصل می شود، در حالی که طبق تعالیم دین مبین اسلام که برای کسب علم ارزش بسیار بالایی قائل شده است، ساخت یک آزمایشگاه نیز برای فعالیت دانشجویان دارای ثواب اخروی ویژه ای است. 
رئیس دانشگاه صنعتی شریف همچنین در اشاره به ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش گفت: همه ساله شاهد هستیم، در این ماه عزیز بسیاری از خانواده ها حتی افرادی که تمکن مالی پایینی دارند، نذر و قربانی می کنند که حتی بخشی از آن به نوعی حیف و میل می شود؛ این در حالی است که بسیاری از بیمارستان ها، مراکز نگهداری و امدادرسان به ایتام و نیازمندان واقعی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند و به این کمک ها نیاز وافر دارند. 
وی با اشاره به اینکه بخش اعظم بودجه دانشگاه های بزرگ دنیا به وسیله دانشجویان و فارغ التحصیلان یا خیرین تامین می شود، افزود: به عنوان مثال یک خیریه 100 هزار دلار برای امور پژوهشی یک نوع بیماری مانند سرطان اختصاص می دهد که این نشان دهنده توجه خیرین این کشورها به اهمیت آموزش و تحقیقات است. 
فتوحی فیروزآباد گفت: ساخت مسجد و حسینیه کار بسیار باارزشی است اما از نگاه دینی، ساخت مراکز بهداشتی و درمانی در روستا یا تامین بودجه مراکز علمی و پژوهشی کشور مانند دانشگاه ها نیز به دلیل آثاری که به دنبال دارد، اقدامی ارزشمند است. 
وی یادآوری کرد که در گذشته نه چندان دور، ساخت حمام به دلیل تاکید دین مبین اسلام بر نظافت و پاکیزگی و اینکه بسیاری از امراض و بیماری ها جان مردم را تهدید می کرد، به عنوان یک کار با ارزش و مهم مورد توجه خیرین بوده است. 
فتوحی ادامه داد: چه بسا امروز ساخت یک آزمایشگاه برای جوانان دانشجو کشف و اختراع محصولی برای بشریت به دنبال داشته باشد که دارای برکاتی بسیار باارزش است. 
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به بازدید خود از دانشگاه های برخی کشورها از جمله آمریکا گفت: بیشتر ساختمان های دانشگاه های آمریکا به نام خیرین و نیکوکارانی نامگذاری شده است که هزینه این اماکن را تامین کرده اند که در این بین حتی نام ایرانی ها نیز مشاهده می شود. 
وی با تاکید بر اینکه خیرین نیازمند تجلیل و تشویق هستند و به این موضوع در کشورمان توجه لازم نشده است، گفت: اگر کسی کار نیک کرد باید تجلیل شود. 
این مقام دانشگاهی افزود: ما باید کاری کنیم که اگر کسی حتی دو میلیون تومان هم برای یک ساختمان هزینه کرد، برای کارش ارزش قائل شویم و نام او نادیده گرفته نشود، چراکه در صورتی که فرد نیکوکار نتیجه کار خود را مشاهده کند، بیشتر به امر خیر تشویق خواهد شد. 
وی با اشاره به سفر اخیرش برای بازدید از دانشگاه های روسیه گفت: در این بازدید متوجه شدم نام برخی ساختمان های آزمایشگاهی که بعضا دارای چندین اتاق کار بودند، به اسامی چندین نفر ثبت شده است و تمام اسامی در بالای سر این ساختمان ها قابل مشاهده بود. 
فتوحی فیروزآباد با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی خیرین در دانشگاه صنعتی شریف، افزود: تاکنون از سوی دو نیکوکار مقیم خارج از کشور که به مقوله علم و دانش در کشور توجه شایسته داشته اند، کمک های مناسبی به این دانشگاه شده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل