ایجاد بنیاد خیریه در دانشگاه ها، راهکاری مناسب برای جذب موقوفات علمی

دکتر سیدمحمود مدرس هاشمی در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به این که توسعه اقتصادی کشور و تولید ثروت در جامعه تنها در سایه توسعه علمی و فناوری به دست خواهد آمد، گفت: این درحالی است که فرهنگ وقف یا همان صدقه جاریه که در دین مبین اسلام مورد تاکید زیاد است، در حوزه علم و فناوری مغفول واقع شده است.
وی با تاکید براین که خیرین باید به حوزه پژوهش نیز وارد شده و زیرساخت های دانشگاه ها را برای تقویت زیرساخت های علم و فناوری تقویت کنند، اذعان داشت: واقعیت این است که خیرین کشورمان برای انجام امور خیر آشنایی چندانی به حوزه های علمی، آموزشی و فناوری ندارند و بیشتر اقدامات خداپسندانه آنها محدود به مدرسه سازی و ساخت مسجد و حسینیه است.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه تاکید کرد: جذب خیرین به طور حتم نیازمند فرهنگ سازی، شناساندن و تبیین هرچه بیشتر تاثیرات علم و پژوهش در بهبود روند زندگی و اقتصاد جامعه است.
وی با اشاره به تاثیرات بلندمدت وقف در حوزه علم و فناوری نسبت به سایر حوزه ها گفت: هنگامی که برای ساخت یک مرکز علمی مانند مدرسه و دانشگاه یا انجام تحقیقات علمی و خرید لوازم مورد نیاز دانشجویان و محققان کشور از سوی خیرین سرمایه گذاری شود، به محض شکوفایی اقدامات علمی در این مراکز تمام بخش های جامعه تا سالیان متمادی از نتایج و دستاوردهای عمیق آن بهره مند خواهد شد.
دکتر مدرس هاشمی در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر ایجاد بنیادهای خیرین از سوی دانشگاه ها راهکاری مطلوب برای جذب کمک های دوستداران علم و دانش است، گفت: دانشگاه اصفهان در این راستا از حدود یکسال پیش یک بنیاد خیریه متشکل از 25 نفر از خیران استان و جمعی از دانشگاهیان با تصویب اساسنامه و انتخاب هیات امنا ایجاد کرده است.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که در طول یکسال گذشته امور خیریه دانشگاه از طریق این بنیاد انجام شده است در عین حال گفت: البته به دلیل اینکه این بنیاد تازه تاسیس است و از طرفی به دلیل همان ضعف فرهنگ وقف علمی و پژوهشی در کشور و همچنین آشنا نبودن خیرین با این بنیاد، کار به کندی جلو رفته است.
دکتر مدرس هاشمی در عین حال یکی از دلائل اصلی کاهش وقف در کشور را رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد جامعه عنوان و در عین حال ایجاد بنیادهای خیرین برای جذب هرچه بیشتر کمک های مردمی به خصوص ایجاد امکان دریافت کمک های با مبالغ پایین تر از سوی دانشگاه ها را برای شکوفاتر شدن هرچه بیشتر علم و پژوهش و فناوری در کشور بسیار راهگشا دانست.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: به هرحال مهم این است که خود دانشگاه ها باید با تاسیس بنیادهای خیرین افراد نیکوکار را برای کمک و وقف در بخش علم و فناوری ترغیب کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا