به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم وفرهنگ، دکتر منوچهر جهانیان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به فعالیت و اهداف تعیین شده فرهنگی در این دانشگاه گفت: این دانشگاه با اهدافی چون تعمیق باورهای دینی، اخلاقی، انقلابی و جهادی در بین دانشجویان، زمینهسازی در راستای شکوفایی استعدادهای علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری دانشجویان با رویکرد خودباوری، ایجاد بستر در راستای ارتقای سطح تعاملات فرهنگی – تربیتی دانشگاهیان، ترویج فعالیتهای فرهنگی و هویتساز در بین دانشجویان با تأکید بر فضای مجازی، برقراری تعامل با نهادهای فرهنگی کشور و بهرهمندی از ظرفیت آنها، بزرگداشت مواریث و مفاخر علمی، فرهنگی و هنری جهت حفظ و تقویت باورها و ارزشهای فرهنگ اسلامی، ملی و منطقهای در بین دانشجویان و دانشگاهیان، ارتقای خدمات حوزه دانشجویی دانشگاه، ارتقای سلامت جسم و روان دانشجویان، اساتید و کارکنان، ارتقای جایگاه دانشآموختگان در جامعه، زمینهسازی جهت رشد دانشجویان خلاق و کارآفرین، توسعه ساختارهای فرهنگی، برنامهها و فعالیتهایی را برگزار کرده است.وی خاطرنشان کرد: ایجاد شعبه صندوق قرضالحسنه دانشجویان ایران، استفاده از ظرفیت دانشجویان فعال فرهنگی با عنوان همیار دانشجو، استفاده از حضور استادان فرهنگی مشاور در ثبتنام نوورودیها نیز از دیگر فعالیتهای این معاونت بود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ تاکیدکرد: نقطه عطف فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در این دانشگاه ایجاد بستر برای مشارکت دانشجویان و به نوعی برنامهریزی و ساماندهی در حیطه دانشجویی بوده تا با استفاده از ظرفیتها و ذهن خلاق دانشجویان بتوانیم زیرساختها و بسترهای مناسب فرهنگی را فراهم کنیم.
جهانیان افزود: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران، سازمان انتشارات، سازمان دانشجویان، صندوق قرضالحسنه دانشجویان ایران، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ایکنا، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) همه از سازمانها مراکزی است که در جهاددانشگاهی حوزه معاونت فرهنگی میتوانند پتانسلهای ویژهای برای دانشگاهها ایجاد کنند و از این ظرفیتهای ایجاد شده می توان استفاده کرد.
دانشگاههای غیرانتفاعی از برگهای درخشان و برکات انقلاب اسلامی است
دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این نشست خاطرنشان کرد: اتفاقات این روزها و تصاویر رسانهها نشان داد پیروزی از آن رزمندگان اسلام و مجاهدان مقاومت است. همه رزمندگان جبهه مقاومت به ویژه حماس نشان دادند که جریان استکبار و سلطه علیرغم همه آمادگیهای مادی که دارد، شکست پذیر است.وی افزود: آزادی اسرا و نحوه رفتار آنها با نیروهای مقاومت بعد از آزادی و تصاویر منتشر شده نشان داد، هرآنچه دیگران بافتند تا جریان مقاومت را جریانی شرور نشان دهند، این روزها نقش بر آب شد و این امر بر همه کسانی که در جبهه فرهنگسازی درحال تلاش و کوشش هستند، مبارک باد.
کلانترمهرجردی در ادامه گفت: بعد از انقلاب اسلامی، میدان آموزش عالی کشور از تنوع و تکثر قابل قبولی برخوردار شده و یکی از این تنوعات و تکثرات مبحث دانشگاههای غیرانتفاعی است که شکل گرفته و بسیاری از دانشجویان کشورمان در این دانشگاهها در حال تحصیل هستند و این به یمن و مبارکی انقلاب اسلامی بود تا رشد تعداد دانشجویان و کسانی که نیاز به بصیرت و معرفت در جبهه نبرد علمی داشتند، به بهترین شکل قابل ترسیم باشد و توانستیم با ایجاد ساختارهای متنوع این هدف را محقق کنیم و دانشگاههای غیرانتفاعی امروز از برگهای درخشان و برکات انقلاب اسلامی است.
وی افزود: اما این بدین منظور نیست که نقطه ضعفها و مشکلاتی نداریم، به خصوص در بیانیهی گام دوم انقلاب نکات و اشاراتی در بحث پژوهش، آموزش و علم در کشور وجود دارد که یکی از این ضرورتها بازساماندهی اتفاقات و رخ دادهای سازمانی است که در نظام آموزش عالی کشور مطرح است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی هم باتوجه به موقعیتی که در چهاردهه گذشته شناسایی کرده بود، ایجاد دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه علم و هنر و موسسات آموزش عالی را اقدامی ضروری دانست. همچنین باید گفت، دانشگاه علم و فرهنگ یکی از دانشگاههای نمونه کشور است. این دانشگاه و دیگر دانشگاهها و موسساتی که امروز اینجا حاضرند، رسالت بسیار مهمی را بردوش داریم تا بتوانیم توفیقات را بیافزاییم و ضعفها و کاستیها را کاهش دهیم.
وی در ادامه عنوان کرد: ظرفیتهایی در دانشگاههای غیرانتفاعی کشور وجود دارد، یکی از آن موارد، هیات امنایی بودن آنهاست و افراد و شخصیتهای فرهنگی که به تاسیس این دانشگاهها به صورت دغدغهمند نگاه کردهاند. موضوع دوم اینکه دانشجویان مالک دانشگاه هستند بنابراین بیشتر احساس نیاز به فعالیت و آموزش دیدن در آنها به وجود میآید تا بتوانند سرمایه و اندوخته علمی بیشتری برای خودشان جمع کنند. نکته سوم این است که در دانشگاههای غیرانتفاعی در حوزههای عملکردی، منعطفتر رفتار میکنند و اینها مزیت دانشگاههای غیر انتفاعی است.
کلانتر مهرجردی گفت: جهاددانشگاهی هم به عنوان نهادی که به صورت مسالهمند و موقعیتمند به عنوان ساختارهای دانشگاهی از جمله دانشگاههای علم و هنر و علم و فرهنگ را اقدام کرده به این مساله توجه جدی دارد.
وی افزود: نکته دیگر که بسیار اهمیت دارد، موضوع سند دانشگاه اسلامی است. این سند باتوجه به همه افت و خیزهایی که داشته است در بسیاری از دانشگاههای ما در حال اجراست، اما با قابلیتهایی که در دانشگاههای غیرانتفاعی وجود دارد شاید این دانشگاهها بتوانند در تحقق سند دانشگاهی اسلامی موفق باشند.
کلانترمهرجردی گفت: این رویدادها و نشستها را باید قدر دانست و این دغدغه همآفرینی و همکاری در برون دادهای جمعی و فعالیتهای فرهنگی یکی از کارهای درخوری است که باید ادامهدار باشد. همچنین دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دبیرخانه این منطقه انتخاب شده و بتواند این فعالیت را مدیریت کند.
وی از سرمایههای فرهنگی جهاددانشگاهی به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران، سازمان انتشارات، سازمان دانشجویان، صندوق قرضالحسنه دانشجویان ایران، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشورو ایکنا، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اشاره کرد و گفت: دانشگاه علم و فرهنگ و این دبیرخانه میتواند پنجره ورود موسسات و دانشگاهها به مراکز و سازمانهای تخصصی جهاددانشگاهی باشد.
کلانتر مهرجردی در پایان عنوان کرد: مسائل و موضوعات فرهنگی که در دانشگاه های کشور با آن روبه رو هستیم،سرریز چالش هایی است که در کشور و اجتماع با آن روبه رو هستیم. به نظر می رسد که منطق برخورد با آسیب ها ومسائل فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه از منطق عمومی تبعیت نمی کند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛«با نسل جوان امروزی باید با زبان خودشان گفتگو کنیم.»بنابراین باید بدانیم چگونه با این نسل روبه رو شویم.
وی افزود: ما معتقدیم منطق برخورد با دانشجویان در دانشگاه در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی متفاوت است، زیرا در اینجا نخبگان وجود دارند که کنشگران جدی جامعه هستند و اگر آسیبی وجود دارد باید بر اساس مدلی خاص اینکار را کرد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: ما معتقدیم فضای بسته و محدود کلاس، نمیتواند زبان و منطق عمل مورد نظر را در دانشجو فراهم کند و جهاددانشگاهی توانست با طراحی مناظره دانشجویان و برگزاری ۱۲ دوره از آن با یک نظام مسئلهشناسانه، این مهارت موضوعی را در دانشجو ارتقا دهد، این اتفاق در کلاس درسی نمیافتاد و باید فضای تمرین و ممارست فراهم شده و شکلگیری این فضا به ابتکار حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی و در نتیجه تاکیدات مقام معظم رهبری بود.
وی با بیان اینکه حوزه نشر در این نهاد در طی سالها به سمت حرفهای شدن حرکت کرده است، افزود: جهاددانشگاهی با ایجاد بستر و مرکزی تخصصی در حوزه نشر با عنوان سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تلاش کرد، میدان نشر را بر اساس بازیگری دانشجویان و اساتید دانشگاه، به گونهای وسیعتر تعریف کند. امروز بیش از ۱۱ هزار عنوان کتاب در این سازمان و شعب آن منتشر شده است.
کلانتر مهرجردی گفت: در موضوع عفاف و حجاب نیز باید از لایه شناختی دانشجویان وارد شویم، اگر لایه شناختی دانشجویان را با تبیین و نشست و گفتگو درگیر کنیم، میتوانیم به راحتی زبان مشترک داشته باشیم. در واقع روش و متد پرداختن به مسائل در موضوعات فرهنگی از اهمیت به سزایی برخوردار است.
در ادامه این نشست حجتالاسلاموالمسلمین سید حمزه حسینی از دانشگاه ایرانیان، حجتالاسلام والمسلمین سید رسول میراشرفی از دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع)، دکتر بهاءالدین شریعت و فاطمه کریمی جعفری از دانشگاه خاتم، دکتر محمدرضا گلرو از دانشگاه اصولالدین، سجاد عبادی از دانشگاه از دانشگاه مهر البرز، سیده زکیه موسوی از ارشاد دماوند و غفار مهردوست از دانشگاه مذاهب اسلامی حضور داشتند و برخی از اعضا دیدگاههای خود را درباره مسائل فرهنگی و دانشجویی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی منطقه یک تهران به نقد و بررسی گذاشتند.