نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گام های تغذیه ای مؤثر در کنترل فشار خون

سینا

امروزه فشارخون بالا یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می شود. 30 درصد انسان ها در سراسر جهان مبتلا به پرفشاری خون هستند که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 33 درصد از مبتلایان بزرگسالان هستند. به عبارت دیگر از هر سه فرد بزرگسال، یک نفر مبتلا به پر فشاری خون است و هر چه سن افزایش می یابد خطر ابتلا به پرفشاری خون هم بیشتر می شود.

پیش بینی می شود تا سال 2025 میلادی شیوع پرفشاری خون در جهان 60 درصد افزایش یابد و به این ترتیب یک میلیارد و 560 میلیون نفر از جمعیت جهان دچار فشار خون بالا باشند.

فشار خون بالا، دلیل اصلی بروز بیماری های قلبی_عروقی و سومین عامل کشنده در دنیا است؛ به طوری که از هر هشت مرگ در دنیا، یک مرگ مربوط به پرفشاری خون است و مهمترین عامل خطر بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های کلیوی است. مطالعات نشان داده است که شیوع عوامل خطر بیماری های قلبی _ عروقی نیز در ایران بالاست.

پرفشاری خون چیست؟

فشارخون بالا به افزایش فشارخون سیستولی (140 میلی متر جیوه و بالاتر) و فشارخون دیاستولی (90 میلیمتر جیوه و بالاتر) و یا یکی از هر دو حالت اطلاق می شود. بنابراین فشارخون مساوی یا بیش از 90 / 140 میلی متر جیوه، فشارخون بالا محسوب می شود. افزایش هریک از عددهای حداکثر و حداقل فشارخون، فشارخون بالا محسوب می شود.

توصیه های تغذیه ای برای کنترل فشار خون

با توجه به اهمیت شناسایی زودهنگام بیماری های مزمن در کاهش عوارض این بیماری ها، پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از ۲۰ آبان در استان همزمان با سراسر کشور آغاز شده است و در این پویش افراد بالای ۱۸ سال و تمامی مادران باردار در هر سنی با اندازه گیری فشار خون و انجام رایگان آزمایش قند خون در مراکز دولتی ارائه دهنده خدمت در مناطق شهری و روستایی، مورد ارزیابی قرار می گیرند.

مریم مهارت

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

خروج از نسخه موبایل