نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عدم وجود مطالعات و برنامه‌ریزی بلندمدت تهدیدی جدی برای وزارت نیرو

استاد  گروه برق دانشگاه فنی و حرفه ای طی پژوهشی ثابت کرد که رویکرد وزارت نیرو در بکارگیری انرژی‌های نو و تولیدات پراکنده در شبکه توزیع نیروی برق ایران، در صورت عدم وجود مطالعات جامع و برنامه‌ریزی بلندمدت نه‌تنها به‌عنوان فرصت تلفی نشده بلکه به‌عنوان تهدیدی جدی برای آن محسوب می‌شود و نتایج نامطلوبی در بهره‌برداری شبکه به‌همراه دارد.

 مفهوم ریزشبکه به‌عنوان پیشنهادی جهت ادغام منابع تولید پراکنده در شبکه‌های توزیع مطرح گردید که مزایای بیشماری در بخش‌های مختلف از جمله قابلیت اطمینان و کیفیت توان دارد. با وجود این مزایا چالش‌های متعددی همراه با توسعه ریزشبکه‌ها وجود دارد.همچنین باتوجه به مزایای متعدد اقتصادی و زیست‌محیطی ریزشبکه‌ها، چالش‌های فنی متعددی از جمله کنترل، حفاظت و مدیریت انرژی برای آن‌ها وجود دارد. یکی از جنبه‌های فنی حائز اهمیت در ریزشبکه‌ها، حفاظت سیستم توزیع است.

دراین پژوهش عنوان شد که با حركت سيستمهاي قدرت از ساختار سنتي به سمت ساختار رقابتي، انتظار مي‌رود منابع توليد پراکنده در آينده نقش مهم و اساسي را در اين صنعت ايفا كنند. منابع توليد پراکنده، منابع توليد انرژی الكتريكي و خدمات جانبی هستند كه به طور مستقيم به شبكه  برق يا محل مصرف‌ متصل مي‌شوند که دارای مزایای متعددی از جمله آزاد كردن ظرفیت شبكه انتقال، کاهش تلفات تا نقطه مصرف و افزایش پایایی شبکه است.

همچنین با اتصال منابع تولید پراکنده به شبکه های برق، فلسفه طراحی شبکه که به صورت سنتی جهت تزریق توان به سمت مصرف کننده یکسویه است، تغییر نموده و به صورت دوسویه تبدیل شده در نتیجه  در شبکه های برق تغییرات اساسی در سیستم های حفاظت و کنترل  ایجاب می گردد. این تغییر همچنین باعث می شود که رفتار شبکه های برق از حالت غيرفعال و پایدار به حالت فعال و دینامیک تغییرنماید و پایداری سیستم شبکه های برق را تحت تاثیر خود قرار دهد.

ریزشبکه‌ها در دو مد می‌توانند بهره‌برداری گردند: یکی در مد متصل به شبکه که تلفات سیستم را کاهش داده و در ساعات پیک، پیک‌سایی انجام دهند و یا در مد جزیره‌ای که قابلیت اطمینان سیستم را افزایش داده و به‌عنوان پشتیبان در مدت زمان قطعی برق هستند. این پتانسیل ساختار دوگانه، چالش‌هایی در طراحی سیستم حفاظت تحمیل می‌کند. میزان جریان خطا وابستگی زیادی به حالت بهره‌برداری ریزشبکه دارد. یکی از این چالش‌ها حفاظت ریزشبکه است که طرح‌های حفاظتی جامع باید توانایی حفاظت ریزشبکه در برابر انواع خطاها را دارا بوده و از بهره‌برداری ایمن ریزشبکه در حالت متصل به شبکه و جزیره‌ای اطمینان حاصل شود.

در نهیات با توجه به تحقیقات انجام‌شده در حوزه ریزشبکه و مسائل حفاظتی آن در مدهای بهره‌برداری متصل به شبکه و جزیره‌ای ضرورت بکارگیری راهکارهای عملی جهت تحقق این امر با رویکرد سرعت عملکرد مناسب، حساسیت و قابلیت اطمینان بالا با رویکرد حفاظت تطبیقی و مبتنی بر الگوریتم‌های هوشمند بیش از پیش احساس می‌شودکه امید می رود با این پیشنهادات این چالش ها رفع گردد:

این پژوهش توسط کاظم امدادی دانشجوی دکترای تخصصی مهندسی برق و استاد دانشگاه فنی حرفه ای – گروه برق قدرت انجام شده و در چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی در شهر سن پترزبورگ – کشور روسیه  به چاپ رسیده است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل