اثر مواد شیمیایی شوینده ها و محصولات آرایشی روی پوست

به گفته پژوهشگران، اگرچه پوست عضوی از بدن است که بیشتر از سایر اعضا در دسترس است، با این حال ترکیب پیچیده آن شامل سلول های پوست، میکروب ها و عوارض جانبی حاصل از مصرف محصولات شیمیایی بهداشتی و آرایشی، به وضوح بررسی نشده و درک چندانی از آن وجود ندارد.

برای روشن شدن این موضوع، پژوهشگران از نقشه‌برداری سه بعدی پوست استفاده کردند. به این منظور، از یک مرد و یک زن خواسته شد تا به مدت سه روز هیچ گونه محصول آرایشی یا بهداشتی استفاده نکرده و دوش هم نگیرند.

با استفاده از گوش پاک کن، نمونه پوست هر شرکت ‌کننده تهیه شد و از طریق فناوری مولکولی پیشرفته تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محققان اطلاعات مربوطه را به کامپیوتر منتقل کرده و یک نمودار سه بعدی توپوگرافی از آن تهیه کردند. این نمودار نشان داد روی پوست انواع میکروب و آثار شیمیایی حاصل از محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین مولکول های پوست وجود دارد.

هشت درصد از محتوای به دست آمده را پسمانده‌های محصولات آرایشی و مواد تشکیل دهنده آنها در دراز مدت، و آثار به جا مانده از محصولاتی مانند شامپو و کرم ضد آفتاب تشکیل می‌داد.

آیا این پسمانده‌ها مضر هستند؟ این مطالعه برای پاسخ به این سوال طراحی نشده بود. با این حال فراوانی این مواد روی پوست ممکن است روی ترکیب و تعداد میکروب های روی پوست اثر بگذارد.