با بازی آنلاین،به جنگ آلزایمر بروید!

بازی Stall Catchers توسط موسسه محاسبات انسانی (Human Computation Institute) و با همکاری دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، در قالب بخشی از پروژه علم شهروندی EyesOnALZ تولید شده است.

شرکت کنندگان در این بازی علمی آنلاین، با مشاهده فیلم هایی از عروق خونی واقعی در مغز موش، مویرگ های مسدود – که جریان خون در آنها متوقف شده است – را شناسایی می کنند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد، وجود مویرگ مسدود در مغز می تواند یکی از علل بروز بیماری آلزایمر باشد.

تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیقات بیماری آلزایمر، مانند جستجوی عروق خونی مسدود یک کار بسیار وقت گیر است. هدف از اجرای پروژه EyesOnALZ، سرعت بخشیدن به تجزیه و تحلیل داده ها با همکاری شهروند دانشمندانی است که درحال انجام بازی Stall Catchers هستند. شرکت کنندگان در این بازی می توانند اهدافی را برای درمان سریعتر آلزایمر شناسایی کنند.

پیترو میچلوچی، محقق ارشد این پروژه تأکید می کند: اگر بتوانیم هزاران نفر را به انجام این بازی علمی تشویق کنیم، نیروی ما برای مبارزه علیه بیماری آلزایمر چند برابر می شود.

مشارکت مردم در پروژه های علمی

رویکرد علم شهروندی (citizen science) به کار رفته در این بازی، توسط اندرو وستفال، فیزیکدان آزمایشگاه علوم فضایی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی توسعه یافته است. وستفال امیدوار است که رویکرد علم شهروندی در این پروژه نیز بتواند به تسریع تحقیقات با هدف یافتن درمانی برای بیماری آلزایمر منجر شود.

این رویکرد نخستین بار در پروژه Stardust@home مورد استفاده قرار گرفت. در این پروژه بیش از 30 هزار محقق آماتور، بالغ بر 100 میلیون جستجو را برای شناسایی غبار میان ستاره ای در مأموریت جمع آوری نمونه دنباله دار استارداست ناسا (NASA Stardust) انجام دادند که در نهایت، هفت ذره از منشأ بین ستاره ای کشف شدند و نتایج آن در مجله ساینس منتشر شد.

بازی علمی آنلاین Stall Catchers کاملا رایگان بوده و علاقه مندان می توانند این بازی را بر روی لپ تاپ، تبلت یا تلفن های همراه هوشمند انجام دهند.

منبع: berkeley.edu