بومی سازی سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیکی پتروشیمی

یک شرکت دانش بنیان با راه‌‌اندازی مجهزترین سیستم شبیه‌سازی داخلی توانست برای نخستین بار، بومی‌سازی حداکثری در سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیکی (PCS) در ایران را رقم بزند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، علی طباطبایی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان کنترل فرایند رادمان (راپکو) با بیان این که ایران جزو معدود کشورهای صاحب دانش سیستم‌های انتقال مواد در دنیا است، عنوان کرد: در راستای خودکفایی صنایع و رفع نیازهای استراتژیک صنایع پتروشیمی کشور و حرکت در مسیر عدم وابستگی به فناوری خارجی، شرکت دانش بنیان راپکو با کسب دانش فنی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در طراحی و مهندسی سیستم‌های پیچیده انتقال مواد پس از مطالعه و تحقیق چندین ساله، یکی از مجهزترین پایلوت پلنت های تخصصی این حوزه در مقیاس کوچک صنعتی را با موفقیت راه‌اندازی کرده و ایران را به یکی از معدود کشورهای صاحب دانش سیستم‌های انتقال مواد در دنیا بدل کرد.

وی گفت: ما پس از سال ها تحقیق، توسعه و ارتباط با صاحبان دانش در دنیا موفق به کسب دانش، طراحی و اجرای پکیج پیچیده PCS شدیم و با ایجاد مدل شبیه‌سازی تخصصی، امکان بررسی و تحلیل رفتار هر نوع گرانول و پودر در سیستم‌های انتقال close loop در فازهای انتقال Dense و یا Dilute به وسیله کمپرسورهای فشار بالا یا بلورهای جابه‌جایی مثبت با سایزهای متفاوت لوله و سیستم کنترل هوا را امکان‌پذیر کردیم.

به گفته طباطبایی،سیستم کنترل خودکار این پایلوت پلنت به صورت کاملا بومی ساخته شده و قادر است با «سیستم کنترل»کاملا اختصاصی پارامترهای مهم مانند فشار، دما و دبی را در نقاط بحرانی تشخیص دهد. همچنین، در نهایت پارامترهای تجربی را در سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیکی به‌دست آورده و ذخیره کند و به این ترتیب اطمینان پذیری داده‌ها و محاسبات طراحی را به حداکثر برساند. این جهش صنعتی بی‌نظیر در کشور با استقبال صنعت پتروشیمی کشور روبرو شده و راپکو توانسته است ضمن جلب اعتماد کارفرمایان، انجام قراردادهای متعدد دیگری را هم بر عهده بگیرد.

وی در پایان ضمن اشاره به اخذ تاییدیه از معاونت علمی ریاست جمهوری در فهرست سازندگان مورد تایید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سامانه توانیران وزارت صمت گفت: راپکو با اجرای پروژه‌های PCS موفق شده تا علاوه بر رفع نیاز فن‌آورانه به کشورهای خارجی و جلوگیری از خروج ارز، مسیر کنسرسیوم‌سازی با سازندگان داخلی را هموار و چشم‌انداز صادرات این محصول ویژه و استراتژیک را برای ایران گشوده کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا