نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برگزاری تور فناورانه همزمان با نمایشگاه «ایران متافو»

هشتمین رویداد تور فناورانه ضمن بازدید از نمایشگاه بین‌المللی «ایران متافو» به همت مرکز توسعه فناوری های راهبردی و ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ۵ آذر ماه در خانه فناوری و نوآوری ایران ( آی هیت) برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، تور فناورانه در هشتمین دور برگزاری خود به حوزه مواد معدنی اعم از آهن، فولاد، مس و صنایع مرتبط با این مواد اختصاص یافته و کوشش شد تا در قالب نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو 1402 ( نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ماشین کاری، قالب سازی و ریخته گری)، آخرین دستاوردهای حوزه صنعت و معدن را به شرکت‌کنندگان معرفی کند.

امیر حسین الماسی، دبیر اجرایی این نمایشگاه، مخاطب این تور فناورانه را متخصصان و صاحبان صنایع و فعالان حوزه مواد و متالورژی دانست و این نمایشگاه را فرصتی برای نزدیک تر کردن دانشگاه و صنعت عنوان و تاکید کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان از ارتباطات و شبکه‌سازی‌هایی که در خلال این نمایشگاه رقم می‌خورد، اعم از آموزش دو طرفه بین صنعت و دانشگاه، گرفتن پروژه، کارآموزی، استخدام و …. حمایت خواهد کرد.

در ادامه، صادق زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته گفت: عمده تمرکز ما در ستاد بر مواد یا روش های ساختی مبتنی بر مواد همچون جوشکاری، ریخته گری و …. است و ما وظیفه توسعه فناوری را در این فضا عهده دار هستیم و می کوشیم تا ایده های فناورانه در حوزه مواد را از TRI0 دریافت کرده تا TRL5_6و حتی بالاتر ارتقا دهیم.

وی موضوعاتی که در ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته دنبال می شود را در چهار دسته مواد معدنی، مواد پتروشیمی اعم از نفت و گاز، مواد نوظهور و ساخت پیشرفته عنوان و تاکید کرد که نمایشگاه ایران متافو مرتبط با بخش ساخت پیشرفته است.

صادق زاده در ادامه بر اهمیت هوش مصنوعی در حوزه مواد متمرکز شد و گفت: دنیا در عصر جدید با نسل چهارم صنعت مواجهه شده است و هوش مصنوعی به کمک روش های سنتی صنعت آمده است و از رهگذر بهره گیری از آن می توانیم سه مهم را در حوزه مواد رقم بزنیم؛ نخست اینکه هر چه می‌خواهیم بسازیم. دوم اینکه سریع بسازیم و سوم اینکه محصولات را اقتصادی کنیم.

وی همچنین بر روش‌های حمایتی ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته هم متمرکز شد و گفت: برای توسعه ایده‌های فناورانه به پروژه هایی که در راستای اولویت های ستاد باشد، کمک های بلاعوض ارائه می شود. در کنار این کمک های بلاعوض، تسهیلات مشروط هم اختصاص داده می‌شود که طی آن شرکت‌ها می توانند حمایت‌های لازم را در صورت احصا کردن حد و حدودی که ستاد تعریف می کند، دریافت کنند.

صادق زاده، کمک های معنوی ای همچون فراهم کردن امکان شرکت افراد در نمایشگاه های خارجی، تسهیل امکان گذراندن خدمت سربازی در شرکت‌های دانش بنیان و …. را دیگر حمایت های معاونت علمی برشمرد و تاکید کرد که معاونت از روش‌های ساخت افزودنی فلزی حمایت می کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های پیشرفته در پایان به مراحل استخراج مواد از معادن پرداخت و این مراحل را به ترتیب در چهار مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری، و نهایتا رسیدن به صنایع تبدیلی تقسیم بندی کردو گفت: غیر از حوزه استخراج در دیگر مراحل با مشکلاتی مواجه هستیم و در حوزه صنایع تبدیلی به مراتب وضعیت دشوارتری را تجربه می کنیم.

به باور او، بازار صنایع تبدیلی در ایران بازار بکری است که فرصت بزرگی را فراروی پژوهشگران این حوزه قرار داده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل