نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تهیه 350 رده سلولی از گونه های مختلف دام های در معرض انقراض کشور

به گزارش مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، این مرکز در راستای حفاظت از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند و ارائه خدمت به مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و دانشجویان، بیش از 350 رده سلولی از گونه هایی مانند اسب کاسپین، شتر دوکوهانه، گاو سیستانی، بز مرخز، گوسفند مغانی، گاو گلپایگانی، ماهی آزاد، یوزپلنگ ایرانی را تهیه کرده است. 
رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص اجرای این پروژه ملی که در راستای حفاظت و نگهداری از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشور انجام گرفته است، گفت: ایران از لحاظ تنوع ژنتیکی دامی از جمله کشورهای کم نظیر و در مواردی انحصاری بوده ولی متأسفانه این سرمایه عظیم و گرانبها در معرض تهدید جدی بوده و از نظر بسیاری از متخصصان بعضی از نژادهای بومی در حال انقراض یا در شرایط بحرانی ارزیابی می شوند.
دکترسیدابوالحسن شاهزاده فاضلی اظهار کرد: حفظ این نژادها و تنوع ژنتیکی به تولیدکنندگان اجازه و امکان بهره برداری از پتانسیل ها و ظرفیت های ناشناخته آنان را می دهد. همچنین می توان با استفاده از این تنوع ژنتیکی به خصوصیات و صفات جدید از جمله مقاومت در برابر تغییرات اقلیم، بیماری های گوناگون و تولید محصولات جدید دست یافت و برای توسعه پایدار در تغذیه، کشاورزی، بهداشت و غیره استفاده کرد.
وی افزود: باوجود نژادهای مختلف دامی درکشور به علت عدم توجه لازم به شناسایی قابلیت های آنها، آمیخته گری های بین نژادی و همچنین عدم برنامه در جهت حفظ نژادهای اصیل و بومی، آسیب های بسیار شدیدی به ذخایر ژنتیکی کشور وارد شده است. لذا توجه به حفظ این ذخایر ژنتیکی کشور ضرورتی غیر قابل انکار است. 
فاضلی خاطر نشان کرد: با توجه به موارد ذکر شده و اینکه پژوهش های محدودی در این نژادها انجام گرفته است، لزوم حفاظت از این دام ها و تولید رده سلولی و انجام پژوهش های بنیادی و ژنتیکی در این نژادهای درخطر انقراض، بسیار ضروری و با اهمیت است.
این کلکسیون به عنوان منبعی سهل الوصول و آماده برای تحقیقات ژنتیک، اصلاح نژاد، همانند سازی و… در اختیار محققان علاقه مند قرار دارد. مشخصات رده های سلولی، همراه با اطلاعات مربوط شامل شناسنامه حیوان، شناسنامه سلول و عکس حیوان از طریق سایت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در دسترس است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل