معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید و بر نقش این شهرک در توسعه زیستبوم فناوری و اقتصاد دانشبنیان تاکید کرد و گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ریشهدارترین بخش زیستبوم فناوری و نوآوری کشور است که به مرحله بلوغ رسیده و الگوی بسیاری از پارکها و عناصر دیگر این زیست بوم محسوب میشود.
به گزارش سیناپرس، سجاد محمدعلی نژاد با هدف حمایت از توسعه زیستبوم فناوری و نوآوری، پیوند زدن میان ایدهها و ظرفیتهای پژوهشی و فناورانه با نیازها و مسائل کشور، بازارسازی و کمک به تجاریسازی فناوریها و محصولات واحدهای فناور و همچنین کمک به بهبود شبکهسازی در این زیستبوم از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کرد.
وی افزود: این شهرک به دلیل سابقه بیشتر فعالیت در این زیستبوم، پیشران حوزه اقتصاد دانشبنیان در کشور به شمار میرود و جریانات شکل گرفته در آن میتواند به عنوان الگو در سراسر کشور توسعه پیدا کند. شرکتهای مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سطوح مختلفی هستند که وزارت علوم سعی میکند در حوزههای خلق فناوری از آنها حمایت کند. بسیاری از شرکتهای مستقر در آن به مرحلهای رسیدند که میتوانند جریان اقتصاد دانشبنیان را هدایت کنند و عمده نیازهای کشور را برطرف کنند؛ تعداد این شرکتها در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مطلوب است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: برخی از طرحها مانند طرح سفیر فناوری برای اولین بار در کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شده است و تلاش شده تا در سایر نقاط کشور نیز گسترش پیدا کند.
افتتاح کاوشکده فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
در بخش دیگری از این بازدید، کاوشکده فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حضور معاون وزیر افتتاح شد. این کاوشکده نمونهای از موزههای علم و فناوری در دنیا محسوب میشود که هدف آن ترویج آموزش غیررسمی است. این نوع موزهها برخلاف موزههای اثرمحور عادی، کارکردمحور بوده و بنابراین بازدیدکنندگان از طریق تجربه با عملکرد تجهیزات در شاخههای مختلف علم آشنا میشوند.
محمدعلینژاد در حاشیه افتتاح این موزه نیز گفت: یکی از دغدغههای جدی ما فراهم کردن محیطی برای دانشآموزان و دانشجویان است تا بتوانیم بیشترین ارتباط و آشنایی را با حوزه فناوری ایجاد کنیم. در همین راستا پیشتر، طرحهایی مانند دستیار فناوری اجرا شده اما در ادامه آن، طرحی را در سال جاری شروع کردیم که حوزه فناوری در انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی فعال شود. از سوی دیگر در تلاشیم تا بازدیدهای هدفمند را به منظور آشنایی با شرکتهای دانشبنیان برگزار کنیم. در گام بعدی و پس از استعدادیابی نیز دورههای آموزشی با هدف تشکیل تیم و هستههای فناور برگزار خواهد شد.
وی افزود: اردوهای راهیان پیشرفت و کاوشکده فناوری از برنامههایی است که قشر نوجوان و جوان میتوانند مستقیما با آزمایشهای پایه علمی ارتباط برقرار کنند. این طرحها علاوه بر اینکه باید در استان توسعه پیدا کند، میتواند در سطح کشور نیز تکثیر شود.
سرمایهگذاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ترویج علم و فناوری
قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نیز اظهار کرد: کاوشکده فناوری نمونهای از موزههای علم و فناوری در دنیا محسوب میشود که هدف آن ترویج آموزش غیررسمی است. این نوع موزهها برخلاف موزههای اثرمحور عادی، کارکردمحور بوده و بنابراین بازدیدکنندگان از طریق تجربه با عملکرد تجهیزات در شاخههای مختلف علم آشنا میشوند.
وی افزود: این کاوشکده مباحثی مانند الکترونیک و مکانیک از شاخه علم فیزیک به عنوان منشا عمده علوم مهندسی را پوشش میدهد البته سینمای سه بعدی این مجموعه به طور تخصصی به رشته شیمی میپردازد. کاوشکده فناوری با سرمایه حدود 40 میلیارد تومان تاسیس شده و تجهیزاتی چون بوبین تسلا یک میلیون ولت (رعد و برق مصنوعی)، بوبین تسلا 100 هزار ولت، ربات پیانیست و فوتبالیست، تفنگ لیزری و سیبل پنوماتیک، آیینههای خمیده و صوتی، ژنراتورهای دستی و پایی، دستگاههای مه تور، چنگ لیزری، دستگاه رساناسنج بدن، سایههای رنگی و اتاق استروبوسکوپ در آن قرار گرفته است.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: ترویج علم یکی از اهداف و برنامههای مهم مورد توجه شهرک علمی و تحقیقاتی است که پیشتر، از طریق ایجاد نمایشگاه دائمی راهیان پیشرفت و طرح سفیران فناوری آغاز شده و امروز در قالب کاوشکده فناوری توسعه پیدا میکند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، در بخش دیگری از این برنامه، از تعدادی از شرکتهای دانشبنیان و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کرد. آزمایشگاههای مرکزی شهرک و شرکتهایی نظیر بسپار شیمی سپیدان، شرکت MSTID، کلان داده پویا، نوران حسگر صبا و شرکت بهیار صنعت سپاهان که در زمینههای مختلفی از پزشکی و سلامت تا ساخت و تولید، شیمی، لیزر و فولاد فعالیت میکنند و بر رفع نیاز فناورانه صنعت تمرکز دارند، از جمله این شرکتها است.