در سال 2024 تنها چین دارای ایستگاه فضائی خواهد بود

روز گذشته مدیر سازمان علوم و فناوری های فضائی چین خبر از آماده سازی آزمایشگاه جدید فضائی چین جهت استقرار در  مدار زمین داده و اعلام کرد که این آزمایشگاه تا سال 2018 میلادی تکمیل شده و به وسیله یک راکت ماهواره بر فوق سنگین لانگ مارچ 5 که توانائی حمل محموله ای به وزن بیست تن را دارد، در مدار خود مستقر شده و عملیات ساخت و راه اندازی این آزمایشگاه تا سال 2022 به طور کامل پایان یافته و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این پروژه با عنوان CASC نامگذاری شده و یکی از بزرگترین طرح های توسعه فضائی محسوب می شود.

پس از بازنشسته شدن ایستگاه بین المللی فضائی در سال 2024 ، آزمایشگاه چین تنها ازمایشگاه در حال فعالیت در مدار زمین محسوب خواهد شد. این ازمایشگاه شامل یک هسته مرکزی و دو بخش آزمایشگاهی جداگانه ای است که امکان اتصال فضاپیماهای مختلف به ان ها وجود دارد.

به گفته این مقام ارشد آژانس فضائی چین؛ پس از بازنشسته شدن ایستگاه بین المللی فضائی در سال 2024 ، آزمایشگاه چین تنها ازمایشگاه در حال فعالیت در مدار زمین محسوب خواهد شد. این ازمایشگاه شامل یک هسته مرکزی و دو بخش آزمایشگاهی جداگانه ای است که امکان اتصال فضاپیماهای مختلف به آن ها وجود دارد.

پس از آماده سازی این پروژه، یک فضاپیمای ویژه سرنشینان این آزمایشگاه و ایستگاه فضائی را از زمین به محل ماموریتشان منتقل خواهد کرد. این عملیات به طور سالانه انجام شده و خدمه این آزمایشگاه به طور دوره ای تعویض شده و آذوقه و مایحتاج خود را دریافت خواهند کرد.

پیش بینی می شود این ایستگاه فضائی در حدود ده سال به فعالیت پرداخته و در فاصله 400 کیلومتری از سطح کره زمین در مدار قرار گیرد. گفتنی است پس از پایان این عملیات، چین به عنوان دومین کشوری شناخته خواهد شد که پس از روسیه توانسته است یک ایستگاه فضائی را بدون کمک دیگر کشورها طراحی کرده و به بهره برداری برساند.

گفتنی است پیش از این یک آزمایشگاه فضائی دیگر توسط چین در مدار زمین مورد استفاده قرار داشت که تیان گونگ 1 نامیده می شود. عملیات ساخت این آزمایشگاه از سال 2011 میلادی شروع شده بود و این آزمایشگاه دارای شرایطی خوبی است و فضانوردان را در انجام آزمایش ها و بهره برداری های علمی در مدار زمین یاری خواهد رساند. دقت عمل  و بررسی های دقیق و علمی اولیه برای ساخت این ازمایشگاه که نزدیک به دو سال زمان برده است ، سبب شده تا آزمایشگاه فضائی ساخته شده از کیفیت بالائی برخوردار باشد. فضاپیمای  هشت و نیم تنی Tiangong-1  که 10.4 متر طول و سه ونیم متر عرض دارد ، فضائی برابر با 15 متر مکعب را برای استفاده سه فضانورد در این آزمایشگاه تدارک دیده است.

در ابتدا  فضاپیمایی با نام Shenzhou-9 به همراه سه فضانورد در تابستان سال 2012 برای شروع ساخت نخستین آزمایشگاه فضائی چین روانه فضا شده و حدود یک سال بعد یعنی در اوایل تابستان سال 2013 سفینه فضاپیمای دیگری با نام Shenzhou-10 ابزار و ادوات لازم را به همراه سه فضانورد دیگر جهت تکمیل و ساخت پروژه ، به این آزمایشگاه انتقال داد.

بر اساس برنامه های اعلام شده سازمان فضائی چین و در راستای گسترش و تکمیل این آزمایشگاه فضائی  ، چندی پیش  فضاپیمای Tiangong-2   جهت اضافه شدن به این آزمایشگاه به مدار زمین فرستاده شده  و متعاقبا فضاپیمای Shenzhou-11 و فضاپیمای باری Tianzhou-1 ، تجهیزات، ادوات و فضانوردان جدیدی را به این آزمایشگاه منتقل خواهند کرد. پیش بینی می شود این آزمایشگاه فضائی چینی تا سال 2022 گسترش بیشتری یافته و به عنوان یک ایستگاه بین المللی فضائی مورد استفاده قرار گیرد.

این برنامه فضائی در راستای برنامه کلان پیشرفت های فضائی دولت چین انجام شده است که از سال 2010 آغاز شده و به صورت مستمر و موفقیت آمیز با پشتیبانی کامل تجهیزاتی از جمله مدل های مختلف ادوات فضائی پیشرفت کرده و همچنان در حال توسعه است.

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا