نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انتشار جلد یک برنامه آینده‌نگاری علم و فناوری ایران

جلد نخست از سلسله گزارش‌های برنامه ملی آینده‌نگاری علم و فناوری ایران از سوی دبیرخانه برنامه ملی آینده‌نگاری علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری منتشر شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، جلد نخست از سلسله گزارش های برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری ایران (کلان روندها و روندهای آینده ) به تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فناوری و زیست محیطی اختصاص دارد.

لزوم تفکر آینده نگر و حرکت به سوی جامعه دانشی، موضوعی است که مورد توجه سیاست گذاران حوزه علم، فناوری و نوآوری در کشورهای مختلف قرار گرفته است. در سال های اخیر، تجربه کشورهای توسعه یافته نشان داده است که برنامه‌هایی مانند برنامه آینده نگاری در حوزه علم و فناوری با ارائه اطلاعات و خلق هوشمندی در میان ذی‌نفعان مختلف، سعی در حرکت به این مقصد مهم که همان ساختن جامعه مطالبه گر و آگاه، جامعه هوشمند و آشنا به فرصت‌ها و تهدیدهای آینده و جامعه دارای اطلاع از پاسخ‌هایی که حوزه علم و فناوری می‌تواند به چالش پیش رو پاسخ دهد، داشته اند.

از این رو، برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری با تدوین مدل اجرایی در معاونت سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد انش بنیان ریاست جمهوری آغاز شد و بعد از آن با تصویب هیات محترم وزیران در تاریخ 17 اسفندماه 1393 جهت اجرا به این معاونت و تمام دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شد. براساس این مصوبه، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری متولی اجرای برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری است که این مهم را از طریق معاونت سیاست گذاری و توسعه به عنوان دبیرخانه« برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با همکاری دستگاه های اجرایی به انجام رساند.

در مقدمه این مجموعه در توضیح اهمیت پرداختن به روندها و کلان روندها آمده است:«روندها و کلان روندها هم برای دولت ها و هم برای بنگاه ها مهم هستند زیرا بینش‌های ارزشمندی را در موورد نیازها و ترجیحات در حال تغییر مصرف کنندگان و همچنین نیروهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری که جهان را شکل می‌دهند ارائه می دهند.

آگاهی از روندها و کلان روندها می‌تواند به دولت‌ها کمک کند تا چالش‌ها و فرصت های نوظهور مانند تغییرات جمعیتی، تغییر رفتار مصرف کننده، رشد فناوری و تغییرات اقتصادی جهانی را پیش بینی کرده و برای آن ها آماده شوند. با درک این روندها، دولت‌ها می توانند سیاست ها و مقرراتی را تودوین کنند که از رشد اقتصادی، ثبات اجتماعی و پایداری محیطی حمایت می کند. برای بنگاه ها، روندها و کلان روندها برای حفظ جایگاه رقابتی بنگاه ها در بازاری که به سرعت در حال تغییور هستند، حیاتی است.

با آشنایی و سرمایه‌گذاری بر روی روندهای آینده، کسب‌وکارها می توانند محصولات و خدمات جدیدی را توسعه دهند که نیازها و ترجیحات مشتری را برآورده می کند. آن ها همچننن می توانند مدل ها و استراتژی‌های کسب وکار خود را در راستای پاسخگویی به روندهای آینده منطبق کنند. به طور کلی، روندها و کلان روندها نقش مهمی در شکل دادن به آینده دولت ها و بنگاه ها دارند. با آگاهی از این روندها و برنامه‌ریزی بر اساس آن ها، دولت ها و بنگاه ها می توانند خود را بهتر با تغییرات انطباق دهند.»

برای دریافت نسخه الکترونیکی کتاب اینجا کلیک کنید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل