راه بین المللی شدن شرکت های دانش بنیان
نشست مشترک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و مدیران عامل شرکتهای توسعهای عضو و مستقر در این سازمان برگزار شد.این نشست با حضور دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، معاونان و مدیران پارک علم و فناوری و جمعی از مدیران عامل شرکتهای توسعهای روز سه شنبه ۳۰ آبان برگزار شد.
دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، معرفی مرکز ترویج و توسعه پارک را فلسفه برگزاری این نشست دانست و گفت: پارکهای علم و فناوری دانشگاهی با پارکهای علم و فناوری استانی و دستگاهی متفاوت هستند، در پارکهای دانشگاهی علاوه بر حمایت از شرکتها، حمایت از ایدههای فناوران و تیمهای دانشجویی، پایاننامهها و… نیز مورد توجه است و به همین جهت بهرهمندی از ظرفیتهای دانشجویی و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران ضروری است.
وی در ادامه از ایجاد ارتباط و همکاری متقابل میان پارک و شرکتها صحبت کرد و افزود: شرکتهای توسعهای میتوانند در توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نقش بزرگی ایفا کنند.
دکتر اسدی با بیان اینکه تعدادی از محصولات تولید شده توسط شرکتهای توسعهای در دنیا بیرقیب هستند، خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی باید حضور و فعالیت در بازار سایر کشورها مورد توجه قرار گیرد و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز دیپلماسی دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده است.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با صحبت از دیپلماسی دانش بنیان اظهار داشت: انعقاد تفاهمنامه با پارک علم و فناوری دانشگاه مسکو و تلاش برای اجرایی کردن آن، تسهیلگری و فراهم آوردن امکان حضور شرکتها در کنفرانسها و نمایشگاههای بین المللی، ایجاد تعامل میان پارک و کشورهای همسایه، امکان حضور نمایشگاهی در کشور عراق براساس میزان کشش بازار مقصد و.. از جمله اقداماتی است که در این خصوص صورت گرفته است.
دکتر رضا محمدکاظمی مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار از تعریف و تدوین الگوی عملکردی مناسب برای مرکز ترویج و توسعه برای شرکتهای توسعهای صحبت کرد و گفت: مرکز ترویج و توسعه کسب وکار در راستای یکپارچه سازی خدمات پارک و ارایه ساختار منسجم از فعالیتهای مرکز نوآوری و کارآفرینی و مرکز رشد و با استفاده از منابع موجود به منظور ایجاد ارزش برای پارک، راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: ترویج فرهنگ کارآفرینی، کمک و حمایت از کسب و کارهای فناور و دانش بنیان در سطح شرکتهای توسعهای، بررسی چگونگی ایجاد ارزش و چگونگی افزایش مزیت رقابتی ، اقدام به سازماندهی اطلاعات شرکتهای توسعهای، ارزیابی عملکرد و ایجاد شرایط مناسب برای افزایش درآمدزایی شرکتها از اهداف ایجاد این مرکز است.
دکتر محمدکاظمی با تاکید بر ایجاد تعامل مفید و متقابل میان پارک علم و فناوری و شرکتهای توسعهای توضیح داد: شناسایی ظرفیت و زمینههای همکاری مثمر ثمر و متقابل میان پارک و شرکتهای توسعهای و همچنین شناخت خدمات و حمایتهای ارایه شده برای شرکتهای توسعهای در پارک علم و فناوری چرخه این تعامل مفید را شکل میدهند.
مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار در تشریح راههای ایجاد تعامل مفید و متقابل میان پارک علم و فناوری و شرکتهای توسعهای اظهار داشت: افزایش درآمدزایی(تغییر طرح کسب و کار)، بازاریابی و توسعه کسب و کار، بین المللی سازی و مسئولیتپذیری اجتماعی به ایجاد تعامل مفید و متقابل میان پارک و شرکتهای توسعهای میانجامد.
دکتر بهاره حیدری مشاور بین الملل پارک علم و فناوری به صورت تخصصی به موضوع بین المللی سازی پرداخت و از نحوه توسعه خدمات کسب و کاری در سطح بین الملل، شبکه سازی و توسعه کسب و کار، امور سرمایه گذاری (ملی –بین المللی)، بهرهمندی از جایگاه پارک در انجمن بینالمللی پارکهای علم و فناوری و نواحی نوآوری (IASP) صحبت کرد.
در ادامه این نشست مدیران عامل شرکتهای توسعهای و مدیران و معاونان پارک علم و فناوری به گفت وگو پرداخته و سوالات و چالشهای مدیران عامل پاسخ داده شد.