تولید و زراعی سازی قارچ شاه صدف در کشور

به گزارش ایرنا از جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا پوریان فر با بیان این مطلب افزود: این نوع قارچ یکی از انواع قارچ های خوراکی صدفی است که کشت آن در سطح دنیا به خصوص کشورهای شرق آسیا رواج بسیاری دارد.

وی ادامه داد: این قارچ نسبت به سایر قارچ های صدفی دارای ماندگاری بیشتر، طعم و مزه بهتر و بافت مناسب تری برای طبخ غذاهای مختلف است .

پوریان فر با بیان اینکه قارچ شاه صدف در سفر مطالعاتی از کره جنوبی آورده شده است، اظهار کرد: پس از تلاش های بسیار این قارچ در پایلوت تحقیقاتی گروه زراعی سازی شده و تولید میوه کرده است. 

به گفته پوریان فر، تولید این قارچ زمینه را برای طرح های پژوهشی آینده گروه بر روی هیبریداسیون و تولید نژادهای برتر این قارچ، تجاری سازی اندام میوه دهی و اسپاون این قارچ و همچنین پژوهش بر روی خواص دارویی آن هموار کرده است. 

مدیر گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ های صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در خصوص خواص دارویی این قارچ، گفت: قارچ های صدفی علاوه بر دارا بودن خواص دارویی متعارف در سایر قارچ های خوراکی، در زمینه بتاگلوکان ها شاخص هستند که نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان دارند. 

وی افزود: در خصوص قارچ شاه صدف، با توجه به قابلیت طبخ بهتر این قارچ نسبت به سایر قارچ های صدفی، می توان این خاصیت خود را بهتر و موثرتر نشان دهد.

پوریان فر گفت:همچنین در این قارچ، مقادیر قابل توجهی اسید آمینه ergothioneine یافت شده است که یکی از انواع آنتی اکسیدان است و کمک موثری به بدن برای مکانیسم دفاعی علیه استرس به ویژه در اندام هایی نظیر چشم، کلیه و کبداست.

وی اضافه کرد:همچنین لواستاتین موجود در این قارچ به کاهش کلسترول اضافی در بدن کمک موثری می کند. 

پوریان فر اظهار کرد:از ابتدای سال جاری، فروش قارچ خوراکی شاه صدف همزمان با سایر قارچ های خوراکی دیگر در پایلوت تحقیقاتی-تجاری قارچ های خوراکی آغاز شده است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا