نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باید انتقال و تولید تکنولوژی را سامان دهیم

حمید امین اسماعیلی امروز در دومین گردهمایی مدیران گروهای پژوهشی در مراکز خدمات تخصصی حوزه‌های فنی و مهندسی- علوم پایه جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نوع نشست ها باید استمرار یابد و با سازمان مدیریت مجلس و سایر نهادهای سیاستگذار برخورد فعال‌تری داشته باشد به نقاط قوت بخش علوم پایه و فنی مهندسی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد به دلیل ماهیت علوم و سابقه خوبی که در جهاد داریم بهره‌برداری از نتایج یافته‌ها نسبت به سایر گروه‌ها وضعیت مناسب‌تری دارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی افزود: همچنین خوشنامی و برند مناسب جهاد که در سایه تلاش و جدیت ۳۶ ساله در این دوه حوزه به دست آمده است و کار میان رشته‌ای و میان گروهی در این حوزه‌ها نسبت به سایر بخش‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است.

وی ادامه داد: گستره جغرافیایی ملی که ناشی از تاسیس شعب مختلف در سراسر کشور بوده است، توانسته امکان بازاریابی و اجرایی کردن پروژه‌ها کلان با تسهیلات بیشتر را تسهیل کند.

امین اسماعیلی با بیان اینکه جامعیت فعالیت در جهاد در حوزه های آموزش، فرهنگی و پژوهش و فناوری در وضعیت مناسبی قرار دارد، گفت: گروه فنی و مهندسی جهاددانشگاهی توانسته طرح‌های کارفرمایی خوبی را نسبت به سایر گروه‌ها در اختیار بگیرد.

وی ادامه داد: همچنی اخذ ماموریت‌های هفت‌گانه جدید که دو ماموریت از آنها در حوزه فناوری بوده که به صورت مشخص با حوزه علوم پایه و فنی مهندسی مرتبط است که اگر در آینده عملی شود به نتایج خوبی می‌رسیم.

 معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی تصریح کرد:‌ در حوزه انتقال فناوری چند پیشنهاد مشخص به معاونت اول ریاست جمهور در زمینه‌های آب‌شیرین‌کن، صنایع فلزی، سیستم رانش‌قطارهای شهری و طراحی و ساخت تجهیزات نفت ارائه داده‌ایم که در سیستم رانش قطار شهری با پیگیری‌های وزارت صنعت به زودی به یک موفقیت جدی می‌رسیم به این معنا که مسئولیت انتقال فنآوری در بخش طراحی ۲۰۰۰ واگن شهری که با همکاری یک شرکت صاحب تکنولوژی طی سه سال آینده قرار است به نتیجه برسد با جهاد دانشگاهی است.

وی در ادامه به نقاط ضعف بخش علوم پایه و فنی مهندسی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات تاریخی  ما همکاری میان‌واحدی است به گونه‌ای که کارهای مشترکی بین واحد ها انجام نمی‌شود.

امین اسماعیلی افزود:‌ همچنین جذب و نگه ‌داشت نیروی متخصص که به دلیل امکانات محدود و ضوابط و مقرارت دست‌و پاگیر با مشکل مواجه است و تجاری سازی یافته‌ها در قالب‌ تجاری همچون شرکت های دانش بیان که با پیشرفت چندانی مواجه نبوده است.

وی ادامه داد: مشکلات در حوزه همکاری بین‌المللی و چالش‌های مربوط به تامین نقدیندگی و وابستگی به صنایع دولتی و تمرکز گروهای پژوهشی در تهران و همچنین نداشتن ردیف بودجه در قانون بودجه کشور که بخش فنی‌ مهندسی از نظر ردیف ضعیف‌ترین بخش بودجه است از دیگر نقاط ضعف این دو حوزه محسوب می‌شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی همچنین با بیان اینکه صندوق بین‌المللی پول طی گزارشی دورنمای مثبتی را برای اقتصاد کشور پیش‌بینی کرده است، اظهار کرد:‌ البته تا زمانی که پتانسیل کشور به مرحله عملیاتی برسد یک وقفه زمانی لازم است اما می‌توان گفت با وضعیت اقتصادی جامعه رو به بهبود بوده که در این میان بازار پژوهش و فناوری نیز قطعا تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی  به رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها وضعیت دوگانه‌ای داشتند به گونه‌ای که از سویی نگاه و توجه به داخل افزایش یافته بود اما از سویی دیگر ارتباط خارجی را نابسامان کرده بود و اجازه نمی‌داد در بازار رقابت فعالیت داشته باشیم به هر حال امیدواریم بتوانیم از فرصت‌های موجود بیشترین استفاده را ببریم. 

به گزارش ایسنا، امین اسماعیلی همچنین با ارائه آماری از بخش فنی مهندسی و علوم پایه جهاد دانشگاهی اظهار کرد:‌ هفت پژوهشکده در بخش مهندسی و یک پژوهشکده در بخش علوم پایه داریم، همچنین ۱۲۰ هیات علمی و ۳۱۸ پژوهشگر در فنی‌ مهندسی که نسبت به کل حوزه پژوهش و فناوری به ترتیب ۲۰.۶ و ۲۱.۴ بوده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل