لزوم طراحی گذرگاه های ویژه حیوانات در جاده ها

طی ماه های گذشته گزارش های زیادی از تصادف حیوانات وحشی در جاده های بین شهری در روسیه به ثبت رسیده است که طی آخرین آن ها که روز چهارشنبه رخ داد، یک خودرو در منطقه آمور روسیه با یک خرس سیاه که در حال عبور از جاده بود تصادف کرده و خرس سیاه کشته شده و خودروی مورد نظر نیز واژگون می شود. در فاصله اندکی پس از این تصادف، یک خودروی دیگر با سرعت به این نقطه رسیده و با خودروی اول برخورد می کند.
یکی از بهترین راهکارهای ارائه شده در این زمینه، احداث مسیرهای رو گذر در اتوبان ها و جاده های بین شهری است که در آن تردد حیوانات به کرات گزارش شده است. این گذرگاه ها که نمونه های آن در برخی کشورها مانند هلند با موفقیت ساخته شده است، برای تردد حیواناتی مانند گوزن، انواع خرس و … کاربرد دارد.
در این حادثه تمامی سرنشینان خودروهای مورد نظر مجروح شده و خرس نیز از بین می رود. در پی اعلام این گزارش، بار دیگر کارشناسان محیط زیست بر لزوم طراحی و ارائه راهکارهایی جهت اجتناب از بروز حوادث این چنینی تاکید کردند.
به گفته کارشناسان، بسیاری از جاده ها و مسیرهای ارتباطی ساخته شده توسط انسان، از میان زیستگاه های حیوانات عبور می کند و در این صورت، عبور حیوانات از این مسیرها امری اجتناب ناپذیر است که علاوه بر ایجاد خطر مرگ برای حیوانات فوق، جان مسافران و خودروهایی که از این جاده ها عبور می کنند نیز با خطر مواجه می شود.
باید در نظر داشت که به هیچ عنوان نمی توان به حیوانات وحشی در جنگل ها و دشت ها آموزش داد تا چگونه از خیابان عبور کنند و از سوی دیگر با توجه به اینکه تردد خودرو ها در این جاده های بین شهری معمولا با سرعت زیادی انجام می شود، ورود حیوانات به جاده ها معمولا با تصادف و سانحه همراه خواهد بود.
یکی از بهترین راهکارهای ارائه شده در این زمینه، احداث مسیرهای رو گذر در اتوبان ها و جاده های بین شهری است که در آن تردد حیوانات به کرات گزارش شده است. این گذرگاه ها که نمونه های آن در برخی کشورها مانند هلند با موفقیت ساخته شده است، برای تردد حیواناتی مانند گوزن، انواع خرس و … کاربرد دارد.
یکی دیگر از کشورهایی که در آن آمار تصادف جاده بین حیواناتی مانند گوزن شمالی و خودرو ها زیاد بود؛ کانادا است. مسئولان محیط زیست این کشور در برنامه ای ویژه، توانستند مسیرهای پر خطر در این زمینه را شناسائی کرده و با احداث 6 روگذر ویژه و 35 مسیر زیرگذر ، آمار تصادفات این چنینی را به نسبت سال 1996 میلادی 200 هزار برابر کاهش دهد. موضوع مهم و قابل توجه در این زمینه؛ شناسائی محل های طبیعی گذرگاه حیونات و ساخت محیطی مشابه محیط طبیعی این حیوانات در این مسیرها است. طبیعتا در صورت وجود این گذرگاه ها، حیوانات ترجیح می دهند از ان ها استفاده کرده و وارد جاده نشوند.
منبع: grist و tass
ترجمه: فاطمه کردی
No tags for this post.