فراوانی کودک آزاری عاطفی در کشور

دکتر فرید براتی سده در گفت و گو با سیناپرس افزود: کودک آزاری انواع گوناگونی دارد که از بین آنها، کودک آزاری عاطفی، می تواند تاثیر بسیار نامطلوبی بر رشد شخصیت کودک داشته باشد.

این روانشناس در توضیح کودک آزاری عنوان کرد: کاربرد هر گونه زور در برخورد با کودک، وادار کردن کودک به انجام اعمال و رفتاری که متناسب با سن آنها نیست و  همینطور عدم توجه به نیازهای کودکان از جمله تعاریفی است که برای کودک آزاری می توان لحاظ کرد.

وی ادامه داد: در همه این موارد، کودک ممکن است به لحاظ جسمی، روانی و جنسی تحت فشار قرار بگیرد و بر همین لحاظ انواع کودک آزاری را می توان تعیین کرد.

این کارشناس سازمان بهزیستی در خصوص کودک آزاری عاطفی ـ هیجانی تاکید کرد: این نوع کودک آزاری، روان کودک را مورد تهدید و آزار قرار می دهد. اغلب پیش می آید که والدین کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه می کنند و از همین طریق به تحقیر کودک خود می پردازند. والدین در کنار ایجاد احساس حقارت در کودک، توانایی های کودک خود را نادیده می گیرند و همین مساله آسیب بزرگی به کودک وارد می کند.

براتی سده خاطرنشان کرد: در نتیجه کودک آزاری، فرد با پشت سر گذاشتن دوران کودکی و رسیدن به بزرگسالی، ممکن است عزت نفس خود را در نتیجه آن تحقیرها از دست بدهد و پیرو همین مساله با داشتن اعتماد به نفس پایین در بزرگسالی و مقایسه مداوم خود با دیگران، انتخاب هایش هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

متاسفانه مصوبه خاصی در ایران در خصوص قوانین حمایت از کودک، نداریم. این در حالی است که قانون حمایت از حقوق کودک بسیار جای کار دارد.

این روانشناس به انواع کودک آزاری اشاره و عنوان کرد: کودک آزاری جسمی به اعمال زور در تربیت کودک و به کارگیری وسیله ای علیه کودک گفته می شود، به طوری که جای ضربه آن وسیله روی بدن او بماند. مثل داغ کردن یک قاشق و گذاشتن آن روی بدن کودک به منظور تنبیه یا هر چیز دیگر.

وی ادامه داد: این نوع کودک آزاری معمولا در نواحی از بدن صورت می گیرد که کمتر دیده می شود، مثل روی ران کودک یا پشت کمر او. البته این مساله در کشورهای پیشرفته بیشتر اتفاق می افتد، چرا که در این کشورها همه شهروندان موظف هستند که در صورت مشاهده اثرات ضرب و جرح روی بدن یک کودک، به مراکز مربوطه گزارش دهند.

براتی سده، کودک آزاری جنسی را نوع دیگری از آسیب های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: سوءاستفاده جنسی از کودک هم نوع جدی کودک آزاری است که عمدتا توسط افراد آشنا صورت می گیرد.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: کودک آزاری جنسی معمولا در جامعه کمتر مطرح می شود، به ویژه اگر کودک مورد آزار قرار گرفته، دختر باشد.

رئیس دبیرخانه شورای سالمندان بهزیستی توضیح داد: کودک آزاری که برپایه غفلت والدین یا مراقبان کودک از نیازهای او باشد نیز نوع دیگری از کودک آزاری تعریف می شود. کودک نیازهای گوناگونی دارد که از جمله آنها می توان به غذا و حتی بازی اشاره کرد. کودک نیاز دارد که در تعامل با همسن و سالان خود قرار گیرد. حال ممکن است والدین بر اثر فقر یا هر دلیل دیگری، از برآورده کردن نیازهای کودک خود غفلت کنند.

براتی سده تصریح کرد: در خصوص قوانین حمایت از کودک، متاسفانه مصوبه خاصی در ایران نداریم. این در حالی است که قانون حمایت از حقوق کودک بسیار جای کار دارد. مداخله متخصصان در تصویب این قوانین باید به رسمیت شناخته شود و از طرف دیگر، این کار نیاز به مددکارانی دارد که به این حوزه اشراف داشته باشند.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا