موتورهای پلاستیکی در راه است

برای کاهش وزن خودروها محققان به دنبال ساخت موتورهایی هستند که بیشتر اجزای آنها از قطعات پلاستیکی ساخته شده باشند. این امر باعث سبک سازی موتور اتومبیل و به تبع آن خودرو خواهد شد.

خودروهای دارای موتور سبک با رونمایی از موتور هایی که از قطعات آلومینیومی ساخته شده بودند در سال 1960 شروع به کار کردند. اما دانشمندان بعدها در سال 1980 گام را فراتر نهادند و دست به ساخت موتوری با اجزای پلاستیکی زدند. اجزایی که با توجه به مقاومت مورد نیاز برای مقابله با فشار و حرارت موجود در موتور هزینه ساخت بالایی داشتند.

محققان در حال آزمایش کردن راه های ساخت موتوری از جنس پلاستیک هستند که به وسیله الیاف مخصوص این موتور پلاستیکی تقویت و مقاوم سازی می شود. به گفته سرپرست این تیم تحقیقاتی، آنها در حال ساخت غلافی استوانه ای شکل  از جنس الیاف کامپوزیت تقویت شده هستند. این غلاف استوانه ای شکل، 20 درصد سبک تر از نمونه آلومینیومی خود بوده و هزینه ساختی برابر با آن دارد.

استفاده از پلاستیک نه تنها کمک به ساخت وسایل حمل و نقل سبک می کند بلکه این سبک سازی باعث کاهش سوخت مصرفی اتومبیل , سر و صدای آن و همچنین حرارت تولید شده توسط موتور می شود. رسیدن به این پارامترها به معنای غلبه بر لرزش های موجود در خودرو و مشکلات ناشی از حرارت تولیدی موتور آن است.

به گفته سرپرست پروژه آنها در ابتدا نحوه طراحی موتور و نقاط تحت بار های مکانیکی و حرارتی بالا را مد نظر قرار دادند و در ادامه با قرار دادن فلزی در آن نواحی مقاومت آن ها در برابر سایش را تقویت کردند.

سایر مشکلاتی که این پروژه با آنها روبرو بود ایجاد اندر کنش مناسب میان پلاستیک و فلزات کار شده و همچنین طراحی دوباره اعضای موتور برای دور نگه داشتن حرارت از پلاستیک و مقاوم سازی آن برای تماس با انواع سوخت ها , گلیکول ها و آب به عنوان خنک کننده بود.

در آخر ،ساخت این محصول با استفاده از الیاف شیشه و رزین )با ترکیب 55 درصد الیاف شیشه و 45 درصد رزین( آغاز شد.این الیاف با رزین مایع مخلوط و درون قالبی ریخته شده  و در آخر پس از سخت شدن از آن خارج می شود. در صورت تمایل به جای استفاده از الیاف شیشه می توان از الیاف کربن استفاده کرد که سبک تر از الیاف شیشه بوده اما گرانتر از آنها هستند.

به گفته سرپرست پروژه مدل اولیه این موتور امسال در نمایشگاه هانوفر در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا