ششمین همایش بین‌المللی سیره نبوی(ص) در شیراز برگزار می‌شود

ششمین همایش بین‌المللی سیره نبوی در طب به همت مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 30 آبان ماه جاری در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار می شود.

به گزارش سینا پرس فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، رییس ششمین همایش بین المللی سیره نبوی (ص) در طب، امروز ۲۳ آبان ماه در نشست خبری با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: این همایش تلاش دارد تا ضمن تبیین فعالیت های سیره نبوی (ص)، فرصتی مغتنم برای روشنگری و توجه به سلامت معنوی و حوزه پزشکی را فراهم نماید.

او با تاکید بر اینکه رسالت اسلام هدایت مردم است نه تشخیص و درمان بیماری آنان، افزود: نباید با دیدگاه افراطی اسلام را در طب دخالت داد چون اسلام در حوزه پزشکی نقش هدایتگری دارد و برخی از افراد با رفتارهای نسنجیده و تندوری به آموزه‌های شریعت اسلام خدشه وارد کردند.

محمود نجابت دبیر ششمین همایش بین المللی سیره نبوی (ص) نیز با بیان اینکه همایش سیره نبوی (ص) یک همایش بین رشته ای سلامت و دین است که به تبیین ارتباط و مشترکات این دو حوزه می پردازد، سلامت معنوی را به‌عنوان راهبردی موفق و کمک‌کننده به زندگی انسان در همه‌ مراحل زندگی، موقعیت‌های سخت و دشوار یاد کرد.

او در ادامه با بیان اینکه برای هر محور همایش، یک نشست علمی پیش‌بینی شده است که صاحب‌نظران در هر بخش به سخنرانی خواهند پرداخت، «ویژگیهای فرشتگی پزشکی»، «جایگاه نفس در نسل های مختلف پزشکی»، «سلامت معنوی بر مبنای حیات طیبه نبوی (ص)»، «سلامت و آسیب های اجتماعی از منظر سیره نبوی (ص)»، «تبیین نظام غایی طبابت در سیره نبوی(ص)» و «علوم میان رشته ای انسانی اسلامی و پزشکی در سیره نبوی (ص)» را از محورهای اصلی این همایش برشمرد.

دبیر علمی ششمین همایش بین‌المللی سیره نبوی(ص) در طب با تاکید بر اینکه ۱۰۵ مقاله علمی در این دوره به دبیرخانه همایش ارسال شد، بیان کرد: ۶۳ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که ۷ مقاله به عنوان نوشته برتر در نشست‌های علمی مورد بحث گذاشته می‌شود و ۵۶ مقاله دیگر به صورت پوستر منتشر خواهد شد.

نجابت اضافه کرد: همچنین نشست “سلامت و معنا در آموزش علوم پایه” با حضور صاحب نظران از داخل و خارج کشور برگزار می شود که در آن کتب درسی فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه مورد نقد جدایی علم و دین قرار گرفته، چرا که نیاز است دانش‌آموز زیربنای دینی در نگاه به عالم تجربه و دنیا داشته باشد.

به گفته او نشست”سلامت و آسیب های اجتماعی” یکی دیگر بخش های این همایش خواهد بود که در آن آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، افسردگی، وقوع جرم و کاربرد حوزه سلامت معنوی و آموزه‌های دینی در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد و مدل سلامت روانی بر اساس روان‌شناسی دین محور ارائه می‌شود.

دبیر ششمین همایش بین المللی سیره نبوی (ص) با اشاره به اینکه جایزه این همایش به نام آیت الله جوادی عاملی به 2 نفر از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه اهدا می شود که نشان از وحدت حوزه و دانشگاه است، افزود: در بخش آثار دانشجویی نیز به سه نفر برتر جوایز ویژه و نفیس اهدا خواهد شد.

او اضافه کرد: در حاشیه همایش، نمایشگاه کتاب علم و دین با حضور پروفسور گلشنی یکی از اندیشمندان بزرگ فیزیک و فلسفه در مدرسه خان شیراز، آثار آیت الله جوادی آملی و آیت الله شهید بهشتی برگزار می شود.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا