نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آغاز 3رویداد فرهنگی و تربیتی در دانشگاه فرهنگیان

سه رویداد فرهنگی و تربیتی با محوریت دانشگاه فرهنگیان همزمان در مشهد آغاز به کار کردند.

به گزارش سیناپرس، در مراسم افتتاحیه گردهمایی علمی-آموزشی، تشکیلاتی کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های سراسر کشور، دومین همایش حافظان، قاریان، مدیران دارالقرآن‌ها و فعالان قرآنی دانشگاه فرهنگیان و همایش کشوری دبیران تشکل‌های اسلامی دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در سخنانی با استناد به آیات قرآن کریم به بیان ویژگی‌های یاران حضرت مهدی (عج) پرداخت.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان این که مجاهدت در راه خدا از ویژگی یاران حضرت مهدی (عج) است اظهار کرد: در اینجا منظور هم جهاد سخت و هم جهاد نرم مانند جهاد با نفس و جهاد فرهنگی است.

وی ادامه داد: شما رزمندگانی هستید که هم جهاد اکبر، هم جهاد اوسط و هم جهاد اصغر را تمرین می‌کنید.حجت الاسلام والمسلمین صدیقی نترسیدن از جوسازی‌ها در راه هدف الهی را به عنوان دیگر ویژگی یاران امام زمان (عج) ذکر کرد.

مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام خمینی (ره) با اشاره به انتظاراتی که از کانون‌های مهدویت می‌رود گفت: یکی از انتظارات این است که کانون‌های مهدویت به صورت شبکه‌ای هم در سطح کشور و هم در خارج از کشور با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی با اشاره به دعای «للَّهُمَ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ» اضافه کرد: معرفت حوزوی و دانشگاهی یک بعد از معرفت است که مقدمه معرفت واقعی است، اما کافی نیست چرا که معرفت در طهارت حاصل می‌شود.

امام جمعه موقت تهران به دبیران کانون‌های مهدویت گفت: خود را برای معرفت امام زمان تجهیز کنید و در بعدی از معرفه الحجه که از علم حاصل می‌شود به یقین برسید و هر کدام در کانونی چراغ راه شوید تا مسیر را برای کسانی که آشنا نیستند روشن سازید.

وی از کانون‌های مهدویت دانشگاه‌ها خواست با کانون‌های مرکزی مهدویت در حوزه‌ها تعامل موثر داشته باشند.حجت الاسلام و المسلمین صدیقی همچنین برای موفقیت بیشتر کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های کشور رهنمود‌هایی به دبیران این کانون‌ها ارائه داد.

در این مراسم همچنین حجت الاسلام علی تقوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، علی باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و حبیب اله تقی پور، سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، مطالبی درباره فضائل زیارت امام رضا (ع) و اهمیت برگزاری این سه رویداد فرهنگی تربیتی سخنرانی کردند.

لزوم مراقبت کانون‌های قرآن و مهدویت دانشگاه‌ها از تحریف معنوی مفاهیم ناب اصول دینی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان بر لزوم مراقبت کانون‌های قرآن و مهدویت دانشگاه‌ها از تحریف معنوی مفاهیم ناب اصول دینی تأکید کرد.

وی با بیان این که تفکر اسلام ناب بر پایه‌هایی استوار است که مهدویت یکی از آن‌ها است گفت: مهدویت باعث می‌شود جامعه پویا و سرزنده باشد و به سمت سستی و رخوت نرود، چون همیشه در انتظار موعود است و برای خود وظایفی ترسیم می‌کند.

حجت الاسلام علی تقوی افزود: شهادت یکی دیگر از ارکان اسلام ناب است که موجب می‌شود جامعه اسلامی پیشرو، ظلم و ذلت ناپذیر باشد.وی امامت را از دیگرپایه‌های اسلام ناب دانست که در طول خود به ولایت فقیه منتهی می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه با استفاده از دو ابزار تحریف لفظی و تحریف معنوی می‌توان یک تفکر را تضعیف کرد گفت: تحریف لفظی از تحریف اصل یک موضوع صورت می‌گیرد که می‌توان درباره آن به تحقیق و پژوهش پرداخت و ثابت کرد که اصل ماجرا درست است؛ مانند واقعه غدیر خم که برخی در اصل آن تشکیک کردند، اما علامه امینی در کتاب الغدیر خود نشان داد این واقعه به تواتر نقل شده است.

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه تحریف معنوی اساس و بنیان اصول را در ذهن ما ازبین می‌برد، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) به عمار یاسر فرمودند تو به دست فرقه باغیه شهید می‌شوی و این سخن هنگامی که عمار در لشکر امام علی (ع) بود و در جنگ صفین توسط سپاه معاویه به شهادت رسید به حقیقت پیوست، اما معاویه با تحریف معنوی این رویداد استدلال کرد ما عمار را نکشتیم بلکه علی او را کشت، چون او بود که عمار را به جنگ آورد و اگر به جنگ نمی‌آورد کشته نمی‌شد.

وی تأکید کرد: دشمنان می‌توانند به واسطه اینگونه تحریف‌ها تفکر ناب مهدوی را در ذهن ما سست کنند، مفهوم شهادت را از ما بگیرند یا مفهوم امامت را در ما متزلزل کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه ممکن است به واسطه تحریف معنوی یک اصل دینی، مفهوم ناب آن اصل از ما گرفته شود، اظهار کرد: در کانون‌های مهدویت، کانون‌های قرآن و دیگر کانون‌های دینی باید مراقب این موضوع باشیم، زیرا ممکن است در اثر تحریف معنوی، ما به جایی برسیم که فقط ظاهر دین را یدک بکشیم، اما در باطن تمام باورهایمان ضعیف شده باشد.

وی افزود: تا زمانی که کانون‌های دینی مانند کانون‌های مهدویت و قرآن در برابر ظالم نایستند دشمن با آن‌ها کاری ندارد و حتی به آن‌ها کمک هم خواهد کرد.

دانشجومعلمان درآینده عهده دار ایجاد محیط تربیتی در مدارس هستند

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: دانشجو معلمان در آینده عهده دار ایجاد محیط تربیتی در مدارس هستند.باقرزاده با بیان این که انسان در محیط تربیت می‌شود افزود: صرف کسب علم و آموزش به تنهایی نمی‌تواند انسان را تربیت کند.

وی خطاب به دانشجو معلمان گفت: شما عهده دار ایجاد محیط تربیتی در دانشگاه هستید و هنگامی که وارد مدرسه می‌شوید، ایجاد محیط تربیتی در مدارس را نیز بر عهده خواهید گرفت.معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در حال حاضر برخی از نوجوانان به شدت در معرض آسیب‌های تربیتی هستند افزود: در آینده شما باعث جذب این نوجوانان و افزایش لشکر نورانی امام زمان (عج) خواهید بود.

باقرزاده تأکید کرد: امروز مدارس ما به معلمان، مربیان و تاثیرگذارنی نیاز دارد که محیط را برای دانش آموزان قرآنی، مهدوی و نورانی کنند.

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس گفت: این برنامه شامل پنج محور ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی است و برای هر یک از این اهداف یک فعالیت تعریف شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای محور ایمان، برپایی نماز، برای محور امید، سفر تربیتی یک روزه در طول سال، برای محور نشاط برگزاری رویداد فرهنگی هنری ورزشی قرآنی، برای محور خرد ورزی برگزاری جلسه پرسش و پاسخ جدی و برای محور هویت عضویت هر یک از دانش آموزان در یک تشکل دانش آموزی پیش بینی شده است.

باقرزاده با اشاره به نام برخی از عرفا مانند آیت الله حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله بهجت گفت: آن طور که در لسان این بزرگواران بیان شده است، اگرکسی با قرآن مانوس شود قطعاً با وجود نازنین امام زمان (عج) نیز ارتباط معنوی برقرار خواهد کرد.

وی همزمانی سه دوره کانون‌های مهدویت، فعالان قرآنی و تشکل‌های اسلامی را حسن تقارنی دانست که به برکت امام رضا (ع) نصیب شرکت کنندگان شده است.

در این سه رویداد فرهنگی و اجتماعی مجموعاً بیش از ششصد نفر از دبیران کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های سراسر کشور، فعالان قرآنی و دبیران تشکل‌های اسلامی دانشگاه فرهنگیان شرکت دارند که علاوه بر زیارت امام رضا (ع) در دوره‌های توانمند سازی، حلقه‌های رشد و نشست‌های معرفتی شرکت کرده و در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی تدارک دیده شده شرکت خواهند کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل