نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فناوری زراعت زیرآبی

بخش زیادی از مناطق ساحلی برای کشاورزی مناسب نیستند. زمین آن بسیار شنی بوده و دسترسی به آب شیرین وجود ندارد. مشکل دیگر پرجمعیت بودن مناطق نزدیک به منابع آبی است و این خود کشت و زرع در بخش‌ها را بسیار دشوار می‌سازد. از زمان شروع تمدن‌ها تاکنون این مشکل گریبانگیر مردم بوده است. زمین‌های نزدیک به رودخانه‌ها زیر کشت قرار می‌گرفتند و از مناطق کنار دریا به‌عنوان بندرگاه و محلی برای تجارت، تبادل کالا و یا به‌عنوان پایانه‌های مسافرتی استفاده می‌شد. پس چطور می‌توان در کنار دریا کشاورزی کرد اگر نتوان بر روی این زمین‌ها چیزی کاشت؟ ساده است، باید در زیردریا به زراعت پرداخت! شیوه‌ی ابداعی باغ نیمو دقیقاً قصد دارد که همین کار را بکند.

فناوری زراعت زیرآبی چطور کار می کند

شاید این کار به نظر دیوانگی باشد. و سؤالات زیادی به ذهنتان بیاید، مثلاً: آب دریا برای محصولات مضر است، پس چطور می‌توان مشکل آب را حل کرد؟ یا چطور نور خورشید به کف دریا و به این محصولات بیچاره خواهد رسید؟ اما با دیدن این تصاویر اکثر سؤالات شما پاسخ داده می شود و خواهید دید که با این کار انقلابی در روش‌های تولید غذا به وجود خواهد آمد. مجریان پروژه نیمو به‌واقع چیز جالب‌توجهی درست کرده‌اند. با این روش ما می‌توانیم بخش‌هایی از این مناطق را به زیر کشت ببریم.

چشمگیرترین بخش این روش، سازوکار آب‌رسانی آن است. با قرار دادن زیست‌کره‌ای مناسب در عمق هشت متری، آب را می‌توان به‌وسیله‌ی گرمای خورشید بخار کرد، سپس به دلیل دمای پایین محیط اطراف، که آب دریا آن را در برگرفته، بخار آب تقطیر می‌شود. با این روش می‌توان فقط به‌وسیله‌ی آب دریا به آب شیرین دست پیدا کرد. با این کار گیاهان در محیط زیر دریا کاملاً خودکفا خواهند شد.

باغ نیمو در سال ۲۰۱۲ کار خود را آغاز نمود، و در حال حاضر پنج زیست‌کره‌ی دریایی به‌صورت آزمایشی برای کاشت و برداشت ریحان با موفقت مورداستفاده قرارگرفته‌اند. تنها مشکل محصول، تندتر بودن طعم آن نسبت به محصولات روی زمین است. البته امید است که این مشکل نیز در آینده حل شود.

به گزارش فردانما،کشت امسال هم برای محصولی پربازده در ماه ژوئن انجام‌گرفته است و شما می‌توانید به طریق زنده آن را ببینید. کل این فرآیند راه‌حل نوینی بود برای مشکل کمبود غذا که دنیای مدرن همیشه در حال دست‌وپنجه نرم کردن با آن می‌باشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل