وزیر علوم:
راهبری جریان علم از مسیر علوم انسانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: راهبری جریان علم در جامعه با علوم انسانی است و مسئولان اجرایی کشور باید برای حل مشکلات به راهکارهای دانشمندان علوم انسانی عمل نمایند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که صبح امروز (دوشنبه) در فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار داشت: تدوین نظام انگیزشی ویژه علوم انسانی یک ضرورت است که جریان پژوهش و انتشار مقالات علمی پژوهشی در علوم انسانی را متفاوت از سایر علوم هدایت کند؛ سمینارها و همایش‌های علمی همچون مجمع علوم انسانی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که خروجی آن مسئولان را در سیاست‌گذاری کمک کند.

وی با عنوان اینکه قوانین و مقررات، جامعه را در مسیر صحیح هدایت می‌کند، گفت: بررسی اینکه چگونه قوانین و مقررات از کودکی در اذهان و قلوب افراد جامعه از دوران کودکی تا بزرگسالی نهادینه شود به رشته‌های علوم انسانی مرتبط است.

زلفی‌گل افزود: بررسی روش‌های کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها در جامعه، افزایش سرمایه اجتماعی، ترویج سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیا، بررسی روش حضور موثر در مجامع علمی دنیا و بررسی شیوه گسترش کرسی‌های آزاداندیشی و دلایل عدم توسعه از دیگر مباحث حوزه علوم انسانی است.

وزیر علوم اظهار داشت: علوم انسانی است که بررسی می‌کند چگونه تابوی خارج شدن از سایه نظریات غربی را بشکنیم و بتوانیم سرمشق بنویسم نه مشق. باید خودمان مفاهیم و واژگان علم را تولید کنیم.

وی تاکید کرد: فرزندان ما باید بدانند ما هم می‌توانیم مفاهیم و نظریات جدید خلق کنیم؛ این حس خودباوری که در جامعه شکل گرفته است از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است.

زلفی‌گل گفت: تاریخ آموزش عالی در ایران به ما می‌گوید قبل از انقلاب اسلامی در کشور ما دوره تحصیلی دکترا وجود نداشت و از سال 1365 در دانشگاه شیراز اولین دوره دکترا ایجاد شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی این حس خودباوری و شجاعت را به اساتید ما داد که یافته‌های پژوهشی خود را به زبان بین‌المللی و در بهترین مجلات علمی منتشر کنند؛ تفاوت تعداد مقالات علمی بین‌المللی ایران پس از انقلاب اسلامی چندین برابر قبل از آن است.

نقطه قوت علوم انسانی در ایران

وزیر علوم ادامه داد: مرتبط کردن علوم انسانی با علوم وحیانی نقطه قوت آن در ایران است؛ در علوم انسانی سکولار، حلال و حرام نداریم و صرف قوانین و مقررات است اما در علوم انسانی اسلامی مباحث حلال و حرام، پاسخگویی در روز معاد وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر علوم انسانی اسلامی را با استدلال‌ها و احادیث قوی که دارد، خوب تبلیغ کنیم در دنیا سرمشق می‌شود.

وی ادامه داد: راهبری علوم نافع با علوم انسانی است و مسئولان اجرایی کشور باید به راهکارهای دانشمندان علوم انسانی عمل نمایند و حتی پیشنهادهای دانشجویان در بخش پایانی پایان‌نامه و رساله دکترا را مورد کارشناسی قرار دهند و به آن عمل کنند.

وی افزود: مثلا باید دانشمندان علوم انسانی برای افزایش جوانی جمعیت یا حل مشکل مسکن راهکار ارائه کنند.

زلفی‌گل گفت: این فکر که هر رشته علمی ارزش خاص خود را دارد و نباید به چند رشته خاص بها داد کار علوم انسانی است؛ این فرهنگ را باید به کمک علوم انسانی ایجاد کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان مسئول آموزش عالی از دانشمندان علوم انسانی انتظار دارم کمک کنند شخصیت علمی متوازن در کشور ایجاد شود.

گفتنی است؛ در حاشیه کنگره علوم انسانی اسلامی ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی اعطا شد.

حجت‌الاسلام احمد واعظی در رشته فلسفه سیاسی اسلامی: اعطای این جایزه به دلیل توسعه روش‌مند فلسفه سیاسی و تمرکز شایسته بر عدالت‌پژوهی و ایجاد خط پژوهشی و کمک به تحقق عدالت اجتماعی بوده است.

محمود حکمت‌نیا در رشته حقوق اسلامی: اعطای این جایزه به دلیل ایفای نقش مؤثر در بسط و تقویت دانش حقوق اسلامی و محقق‌پروری بوده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا