نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زمینه ارثی در ابتلا به سرطان پستان 15 درصد موثر است

مدیر گروه بیماری های مربوط به سرطان پستان در جهاد دانشگاهی در پاسخ به وراثتی بودن بیماری سرطان ، گفت: عوامل مختلفی ممکن است باعث به وجود آمدن بیماری سرطان شود ،اما میتوان گفت در 10 تا 15 درصد موارد سرطان وراثتی یا فامیلی است. اگر بیمار،دارای سابقه فامیلی در خانوادهباشد، مثلا خانمی به سرطان سینه مبتلا شده، خواهر یا مادر این فرد بایستی حتما حواسشان باشد زیرا ممکن است که زمینه فامیلی در این خانواده وجود داشته باشد، اگر این سابقه فامیلی قوی تر شود، به عنوان مثال دو نفر در خانواده مبتلا شوند، یا اینکه یک نفر مبتلا به سرطان پستان و یک نفر مبتلا به سرطان تخمدان وجود داشته باشد، حواس ما بیشتر جمع می شود که ممکن است نه تنها زمینه فامیلی، بلکه زمینه ارثی وجود داشته باشد.

دکتر آسیه الفت بخش در ادامه افزود: تعدادی از ژنهای شناخته شده وجود دارد که عامل وجود سرطان پستان هستند و اگر کسی این ژن را داشته باشد، در طول زندگی اش به احتمال 85 درصد به سرطان پستان مبتلا می‌شود،اما همان طور که گفته شد، فقط عامل 15 درصد سرطان های پستان، ژنتیکی و فامیلی هستند و بقیه موارد به دلایل دیگری اتفاق می افتد.

اين استاد دانشگاه دربارهخصوص اینکه چه زمانی سلول شروع به تکثیر یافتن غیر عادی می کند و تبديل به سرطان مي شود، گفت: وقتی در حالت عادی تمام سلولها، چه سلول هایی که پوشاننده هستند و به آن سلول ها، سلول های «اپی تریان»گفته می شود و چه سلول های دیگر، همه مرتب در حال تکثیر هستند، زمانی که یک سلول تکثیر پیدا می کند و تکثیرش بی رویه باشد، به سرطان تبدیل می شود.  اما برای اینکه بتوانیم جواب این  سوال را بدهیم، باید یک مقدار با آناتومی و بافت پستان آشنا شویم. بافت پستان از مجاری و غدد شیری تشکیل شده و یکسری سلولهایی سطح این مجاری را می پوشانند که در حالت عادی شاید این سلول ها فقط یک لایه باشند، ولی وقتی که سرطانی می‌شود، از این حالت خارج شده و شروع به تکثیر می کند و به جای یک لایه، چند لایه را تشکیل می دهند، تا به جایی می رسد که در این حالت می گوییم این سرطان غیرمهاجم هست.

هرچند این زمان خیلی خوبی است که بتوانیم سرطان پستان را تشخیص دهیم، چون درمان در این مرحله  صددرصد است. ولی اگر همین سلول بتواند از غشاء پایه عبور کند و وارد بافت های اطراف شود، آن سرطان، یک سرطان مهاجم محسوب می شود. بنابراین همه سعی ما این است که بتوانیم سرطان را در مرحله ای که غیر مهاجم است، تشخیص دهیم.

مدیر گروه بیماری های مربوط به سرطان پستان در جهاد دانشگاهی در ادامه به آگاهي بخشي  درهفته مبارزه با سرطان پستان تاكيد كرد و گفت: بهتر است ،زنان هر ماه به پزشک مراجعه کنند  یا از یک زمانی ماموگرافی سالانه انجام دهند،همچنین مهمترین توصیه این است که به این بافت به عنوان یک عضو توجه کنند و علائم خطر را بدانند. بدانند که چه عواملی ممکن است باعث سرطان پستان شود، ممکن است چه علائمی داشته باشد، اگر در بافت سینه‌شان متوجه توده‌ای شدند که این توده اخیرا ایجاد شده و قبلا نبوده و اگر خونریزی یا علائمی را داشته باشند که مربوط به سرطان پستان است ،به عنوان مثال خونریزی از نوک پستان، تغییرات پوست و … هر چه سریعتر به پزشک معالجشان مراجعه کنند.

وي درباره درمان سرطان پستان،تصریح کرد:درمان بسته به اینکه بیماری در چه مرحله قرار دارد ،انجام می‌شود. خوشبختانه کشور ما از نظر روشهای درمانی از کشورهای دیگرهیچ چیزی کمتر ندارد و همه روش هایی که به روز انجام می شود از روش های جراحی، روش های شیمی درمانی، هورمون درمانی و …همه در کشور ما وجوددارد.اما باید سرطان در مرحله خوبی تشخیص داده شود. اگر خانمی متوجه این توده شود و مثلا یک سال مراجعه نکند و در مرحله پیشرفته و وقتی که به بافتهای دیگر دست اندازی کرده، مراجعه کند، مسلما می توانیم درصد کمتری به او کمک کنیم.

دكتر الفت بخش، درباره اينكه از چه سنی و چند سال یک بار خانم ها باید به پزشك مراجعه کنند و چطور باید بدانند که در چه بازه زمانی، چه کاری می توان انجام داد، افزود: توصیه ای که ما به خانم ها می کنیم، اگر سابقه فامیلی در خانواده وجود نداشته باشد، یک فرد عادی معمولا از سن 25 سالگی بهتر است هر دو یا سه سال برای معاینه به پزشک معالج (جراح پستان) مراجعه کند و حتما معاینه شود. همچنین از سن 40سالگی به بعد این معاینه سالانه توصیه می‌شود و اگر خانمی خودش برای چکاپ مراجعه کند، معمولا از 40 سالگی به بعد توصیه برای انجام ماموگرافی به او می دهیم، ولی ممکن است فواصلش را تغییر بدهیم. ، اما اگر سابقه فامیلی ابتلا در خانواده وجود دارد، باید هم در سنین پایین تر و هم در فواصل کمتری مراجعه و تشخیصات لازم انجام شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل