نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فناوری که فناوری ها را خاموش می کند

همه پدر و مادرهای نسل حاضر به دنبال جلب توجه حداکثری فرزندانشان به هنگام خوردن غذا هستند. فرقی نمی‌کند که عامل حواس‌پرتی آیفون، آیپد یا آیپاد باشد، همواره این چالش وجود دارد که بتوان آنها را متقاعد کرد که هنگام صرف غذا این لوازم الکترونیک را کنار بگذارند و به جای آنها قاشق و چنگال به دست گیرند.

نه تنها فناوری آرامش را در میز غذا تهدید می‌کند، بسیاری اوقات مانع از رسیدن به میز غذا می‌شود. خیلی اوقات تا دیروقت کار می‌کنیم تا مطمئن شویم آخرین ایمیل را هم پاسخ داده‌ایم و این به قیمت از دست دادن «زمان بودن در کنار خانواده» است.

اثر منفی فناوری بر زمان صرف غذا در خانواده، چیزی است که بسیاری از خانواده‌ها آن را تجربه کرده‌اند. بر اساس تحقیقی که در انگلستان انجام گرفته است، بیش از یک سوم کودکان ۵ تا ۱۵ ساله یک گجت (لوازم الکترونیکی) را به همراه خود بر سر میز شام می‌آورند. حدود یک چهارم (۲۲ درصد) از خانواده‌ها احساس می‌کنند که فناوری مانع از برقراری مکالمه مابین آنها می‌شود.

اثر فناوری بر زمان خوردن غذا در خانواده مشخصاً تبدیل به یک معضل شده است. اگر شما هم اعتقاد دارید که اولین قدم برای حل این معضل اینست که خودمان پدر و مادرهای بهتری باشیم، باید بگویم که با شما هم‌عقیده هستیم. تغییر رفتار در کودکان از تغییر در رفتار پدر و مادرها شروع می‌شود و یکی از چالش‌های بزرگ ما به عنوان والدین اینست که فرزندانمان متوجه شوند که چه زمانی دست از کار کردن با  لوازم الکترونیکی خود بردارند. همچنین باید بدانیم که چه زمانی باید دست از کار کردن بکشیم و بر بودن در کنار خانواده متمرکز شویم. اگر ما بنده فناوری باشیم، قطعاً خانواده از این موضوع متضرر خواهند شد.

می‌دانیم که حواس‌پرتی یکی از اثرات جانبی فناوری‌های مدرن است اما آیا راهی وجود دارد که بتوان فناوری را مهار کرده و از آن در جهت مثبت و به نفع زمان‌های شام خانوادگی استفاده کرد؟

آنچه در ادامه آمده، راه‌هایی است که می توان برای محافظت از زمان صرف غذای خانوادگی از آنها استفاده کرد.

مسئول خرید بی دردسر

به جای خرید از مغازه، از اپلیکیشن‌های خرید مانند کوزیکنیم. همچنین اپلیکیشن‌هایی پیدا کنیم که برای خرید بر اساس دستور آشپزی عمل کنند. اپلیکیشن‌های زیادی برای این کار وجود دارد. از جمله یاملی که به شما در پیدا کردن دستور پخت و تنظیم لیست خرید مورد نیاز آن کمک می‌کند. همچنین اپلیکیشن پپر پلیت به شما کمک می‌کند تا لیست خرید خود را بر اساس برنامه غذایی موردنظرتان تنظیم کنید.

بچه‌ها را در آشپزی دخیل کنید

یکی از چیزهایی که در خصوص فرزندپروری وجود دارد این است که وقتی بچه‌ها در خلق چیزی یا انجام کاری سهیم می‌شوند موفق‌ترند. این موضوع در مورد غذا نیز مصداق دارد زیرا هر وقت فرزندان در طبخ غذا کمک کنند یا خودشان غذا درست کرده‌باشند، با علاقه تمام سر میز غذا برای همراهی با خانواده حاضر می شوند. برخی اپلیکیشن‌ها مانندسایدشف برای انجام همین کار یعنی آموزش قدم به قدم آشپزی طراحی شده‌اند. کوین یو مدیرعامل شرکت طراح این برنامه می‌گوید یکی از کاربری‌های رو به رشد نرم‌افزار، استفاده پدر و مادرها از آن برای آموزش آشپزی به کودکانشان است. با توجه به رصد عصر فناوری پی برده‌ایم که بچه‌ها از سایت یوتیوب برای یاد گرفتن تقریباً همه چیز استفاده می‌کنند و اپلیکیشن شف‌استپس یک منبع بسیار خوب برای معرفی ویدئوهای آموزش آشپزی روی وب است.

به کمک فناوری آشپز بهتری شوید

یک راه جمع کردن اعضای خانواده دور میز غذا، دستپخت خوب است و راه بهتر کردن دستپخت، صرف زمان برای یادگیری هرچه بیشتر آشپزی است. فناوری می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند (همانند اپلیکیشن شف‌استپس که به آن اشاره شد) اما راه دیگر، تجربه کردن روش‌های جدید آشپزی بر مبنای فناوری است. یکی از این روش‌های جدید،سس‌واید (به زبان فرانسوی به معنای در خلاً؛ یک روش آشپزی است که در آن مواد غذایی درون کیسه‌های پلاستیکی غیزقابل نفوذ توسط هوا ریخته شده و درون آب گرم یا بخار داغ کنترل شده پخته می‌شود) است. دستگاه خوراک‌پزیآنووا کوکر (مبتنی بر سس‌واید) که استیک را با کیفی عالی طبخ می‌کند.

کمی فلفل با آیپاد!

برنامه‌های کنترل والدینی (برنامه‌های نرم‌افزاری نظارت بر عملکرد فرزندان در فضای مجازی) وجود دارد که می‌توانند لوازم الکترونیکی فرزندانتان را به طریق مقتضی مسدود نمایند. برای مثال اپلیکیشن دینر تایم اول شروع به فرستادن پیغام یادآوری می‌کند (هی بچه! وقت غذاست!) و سپس والدین می‌توانند در صورت لزوم از روی تلفن همراه خود گوشی یا تبلت فرزندشان را خاموش کنند. اگر این اپلیکیشن برای شما کافی نیست می‌توانید از فلفل‌ساب مسدودکننده وای‌فای استفاده کنید (این فلفل‌ساب در هر بار استفاده، وای‌فای، تلفن همراه، تبلت، تلویزیون و … را به مدت نیم ساعت غیرفعال می‌کند).

به گزارش فردانما،نتیجه اینکه اگرچه تنظیم قوانین سفت و سخت و تلاش برای والدین بهتر بودن، بهترین روش برای محافظت از زمان غذا خوردن خانواده در کنار هم است، اما روش‌های جدید دیگری نیز وجود دارد که به کمک آنها می‌توان از خود فناوری برای مبارزه با دخالت‌ها و تجاوزهای فناوری به حریم خانواده‌مان استفاده کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل