نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش بارندگی و خشکسالی ارتباطی به سامانه هارپ آمریکا ندارد

اسماعیل نجار روز دوشنبه در حاشیه پنجمین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریتهای بحران 6 استان کشور در مشهد طی گفت و گو با ایرنا افزود: هزینه استفاده از سامانه هارپ بسیار زیاد است ضمن اینکه اگر آمریکا می توانست از این سامانه در این زمینه استفاده کند، برای رفع خشکسالی ایالت کالیفرنیا از آن استفاده می کرد.
وی، دستکاری انسان در طبیعت، گازهای گلخانه ای، گرم شدن زمین و باز شدن یخهای قطبی بر اثر نازک شدن لایه ازن را از عوامل اصلی به هم خوردن وضعیت آب و هوایی و بروز خشکسالی برشمرد و اظهار کرد: خشکسالی در کشور پدیده ای 20 ساله است و نیاز به مدیریت دارد.
نجار گفت: سالانه حدود 100 میلیارد مترمکعب آب در کشور مصرف می شود که 90 میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی است و با توجه به اینکه هزینه تبدیل آب خام به آب شرب بسیار زیاد است باید به صورت درست و منطقی مصرف شود.
وی با اشاره به آتش سوزی در برخی جنگلها افزود: طی تفاهمی که با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده، در 14 نقطه کشور بالگرد مستقر است تا در صوت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران کشور، کمک سازمان جنگلها و محیط زیست است.
پنجمین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران با حضور 200 نفر از مدیران و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان مدت چهار روز در مشهد ادامه دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل