نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص زودهنگام تومور چشم کودکان زیر پنج سال

یک متخصص چشم و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اهمیت تشخیص زودهنگام تومور چشم در کودکان زیر پنج سال تاکید کرد و گفت: انجام معاینات منظم چشم برای کودکان می‌تواند به شناسایی هرگونه مشکل در زمان مناسب کمک کند.

به گزارش انجمن چشم پزشکی ایران، رضا میرشاهی افزود: کودکان باید حداقل دو بار در ۶ ماهگی و ۳ تا ۴ سالگی توسط چشم پزشک معاینه شوند.

وی با بیان اینکه بیماری رتینوبلاستوما شبکیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: شبکیه بخشی از چشم است که مسئول تشخیص نور است. این بیماری معمولاً در کودکان و قبل از پنج سالگی رخ می‌دهد.

میرشاهی اظهار داشت: در رتینوبلاستوما، رشد غیرطبیعی سلول‌ها در شبکیه وجود دارد. این تومور ممکن است یک یا هر دو چشم را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: برخی از علائم و نشانه‌های شایع رتینوبلاستوما شامل بازتاب سفید در مردمک که به طور معمول در عکس‌ها به عنوان “چشم سفید” یا “چشم گربه” دیده می‌شود، انحراف، بینایی ضعیف و قرمز شدن و تورم در چشم هستند.

به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، رتینوبلاستوما یک بیماری ژنتیکی است که ممکن است به ارث رسیده باشد اگر چه به طور شایع‌تر در اثر یک جهش ژنتیکی جدید رخ می‌دهد. اگر کودک سابقه خانوادگی رتینوبلاستوما داشته باشد، خطر ابتلاء به این بیماری بالاتر است.

وی در خصوص درمان رتینوبلاستوما، اظهار داشت: گزینه‌های درمان بستگی به عوامل مختلفی نظیر اندازه و محل تومور، پخش تومور به بخش‌های دیگر بدن و سلامت کلی کودک دارد و شامل تخلیه چشم، شیمی درمانی و درمان‌های موضعی است.

میرشاهی ادامه داد: اگرچه رتینوبلاستوم یک تومور بدخیم است، اما خوشبختانه شیوع بسیار کمی دارد و تا زمانی که محدود به چشم باشد، قابل درمان است. بنابراین تشخیص زودهنگام و درمان سریع برای بهبود نتایج در موارد رتینوبلاستوما بسیار حائز اهمیت است.

این چشم پزشک تاکید کرد: اگر هرگونه علائم مربوط به رتینوبلاستوما، به خصوص دیدن سفیدی در مردمک، در چشمان کودک خود مشاهده می‌کنید، مهم است به طور سریع با یک چشم پزشک مشورت کنید.

ششمین همایش مشترک بیماری‌های چشم دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران، ۲۴ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و بیماری رتینوبلاستوما که یک نوع تومور شبکیه است، در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل