دعوت از سفرای ۵۰ کشور خارجی برای بازدید از جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو

دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد در نشست خبری نهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو اظهار کرد: این رویداد که از ۱۴ تا ۱۷ مهرماه در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود را به نام جشنواره خوانده‌ایم چون شامل حضور تمام فعالان در عرصه توسعه فناوری نانو  از نهادهای ترویجی تا بخش دانش‌آموزی و دانشجویی، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، تشکل‌های علمی و نهادهایی است که در راستای توسعه فناوری نانو خدمات ارائه می‌کنند.

وی در توضیح شرکت‌کنندگان این رویداد گفت: کسانی که در راستای توسعه فناوری نانو و تحقیقات و بازار آن تسهیلات ارائه می‌کنند، شرکت‌ها و واحدهای صنعتی که با استفاده از محصولات نانو گسترش‌یافته‌اند نیز در این رویداد حضور دارند. در نتیجه مجموعه‌ای از فعالان عرصه نانو این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

به گفته سرکار بخشی از این جشنواره نیز شامل نمایشگاهی از محصولات نانویی است که شرکت‌ها تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

وی با بیان این خبر که افتتاحیه  نهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، ۱۴ مهرماه ساعت ۱۵:۳۰ برگزار می‌شود، گفت: در افتتاحیه این رویداد مقامات ارشد کشوری حضور خواهند داشت.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در حاشیه افتتاحیه نهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو از شرکت‌های برتر حوزه نانو که محصولات نانو را ارائه می‌کنند، شرکت‌های تجهیزات ساز و مراکز رشد برتر  تقدیر به عمل خواهد آمد.

آشنایی سفرای کشورهای خارجی با دستاوردهای نانو ایران

وی برنامه روز دوم این رویداد را نشست با سفرای کشورهای دعوت‌شده خارجی عنوان کرد که انتظار می‌رود بیش از ۵۰ کشور حضور پیدا کنند. این برنامه با مشارکت فعال وزارت امور خارجه برگزار می‌شود تا عرصه‌های نانو ایران اطلاع‌رسانی شده و سفرای کشورهای مختلف با ظرفیت‌های ایران در این حوزه آشنا شده و تعاملات بین‌المللی در این عرصه ارتقا یابد.

سرکار گفت: تاکنون استقبال خوبی از این نشست داشته‌ایم و پیش‌بینی تور بازدید از نمایشگاه برای سفرای حاضر در جلسه پیش‌بینی‌شده است.

وی برنامه دیگری را که تدارک دیده‌شده تا در نهمین جشنواره و نمایشگاه نانو برگزار شود نشست‌های تخصص عنوان کرد که طی این چهار روز با موضوعات اهمیت اختراع و ثبت پتنت، بازاریابی، نهادهای فعال عرصه نانو،کشاورزی، کارگاه آموزشی ایمنی بهداشت و مدیریت پسماند برگزار می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: در راستای ایجاد کنسرسیوم محصولات نانو نشستی برگزار می‌شود تا شرکت‌های حوزه نساجی نانو بتوانند با برند مشترک محصولات خود را ارائه کنند چرا که منسوجات با برندهای مختلفی در بازار هستند که مصرف‌کننده را دچار سردرگمی کرده‌اند. از این طریق قصد داریم مخاطب را با برندی مشترک آشنا کنیم که در حوزه نانو از نظر کیفیت و کارایی تأیید شده باشد.

پیش‌بینی استقبال دانشجویان و اساتید

سرکار بیان کرد: سال گذشته هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری نانو از این جشنواره بازدید کرده‌ و برنامه‌ریزی‌شده است که امسال میزبان دو هزار نفر از این دانشجویان باشیم. تاکنون بیش از ۱۰۰ دانشگاه و پژوهشگاه هم برای شرکت در تور علمی این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با اشاره به هماهنگی با نمایندگی‌های مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، افزود: همچنین میزبان تعداد کثیری از پژوهشگاه‌های سراسر کشور خواهیم بود که امیدواریم حدود چهار هزار دانشجو و استاد با ظرفیت‌های نانویی کشور در این رویداد آشنا شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو این اتفاق را کمکی به بالابردن روحیه خودباوری و خوداتکایی دانست و ابراز امیدواری کرد تا جشنواره  و نمایشگاه امسال باشکوه‌تر و موثرتر از سال‌های گذشته برگزار شود.

حضور ۱۲ شرکت خارجی

سرکار با بیان این‌که شش شرکت از کشور کره جنوبی، پنج شرکت از کشور تایوان و یک شرکت از کشور روسیه در نهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو حضور خواهند داشت، بیان کرد: هنوز تصمیم به بین‌المللی شدن این رویداد نداریم، چراکه در حال بررسی هستیم که بین‌المللی شدن جشنواره باوجود به بلوغ نرسیدن شرکت‌های داخلی به نفع کشور هست یا نه!

وی افزود: از نظر ما باید شرکت‌های داخلی به بلوغ کامل برسند و بعد امکان بین‌المللی شدن جشنواره را فراهم کنیم اما از منظری دیگر حضور شرکت‌ها و محصولات خارجی موجب انگیزه بیشتر و ترویج حس رقابت میان شرکت‌های داخلی خواهد شد.

نهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی نانو به همت ستاد توسعه فناوری نانو  از ۱۴ تا ۱۷ مهرماه در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا