نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با این اسکنر عمق رگ‌های خونی را ببینید

محققان با یک تصویرگر نازک مادون قرمز جدید­ با صفحه نمایش بزرگ موفق شدند عمق رگ‌های خونی را مشاهده کنند.

به گزارش سای تک دیلی، این تصویرگر مادون قرمز که گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا توسعه داده اند، حسگر‌ها و نمایشگر‌ها را در یک دستگاه نازک ترکیب و ساده کرده است. دانشمندان برای توسعه این تجهیز از نیمه هادی‌های آلی کمک گرفته اند که کم هزینه، انعطاف پذیر و برای استفاده در کاربرد‌های زیست پزشکی ایمن هستند. همچنین دستگاه وضوح تصویر بهتری را نسبت به برخی از نمونه‌های مشابه غیر آلی ارائه می‌کند.

به گفته دانشمندان این تصویرگر از چندین لایه نیمه رسانا تشکیل شده است که هر کدام صد‌ها نانومتر نازک هستند و روی هم قرار گرفته اند. دراین میان سه لایه که هر کدام از پلیمر‌های آلی متفاوتی ساخته شده و روی هم قرار گرفته اند، بازیگران کلیدی تصویرگر هستند: یک لایه آشکارساز نوری، یک لایه نمایشگر نور آلی و دیگری یک لایه مسدودکننده الکترون است. لایه آشکارساز نور مادون قرمز با طول موج کوتاه را جذب و سپس جریان الکتریکی تولید می‌کند. این جریان به لایه نمایشگر منتقل می‌شود و یک تصویر قابل مشاهده را آشکار می‌سازد. درحقیقت این فرآیند شامل تبدیل فوتون‌های کم انرژی به عکس‌های با انرژی بالاتر است
به گفته نینگ لی، از نویسندگان ارشد این مطالعه، تبدیل مستقیم نور مادون قرمز به مرئی در یک سامانه نازک و فشرده از مزیت‌های این دستاورد است.
او یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این سامانه را توانایی تصویرگر در خوانش‌های نوری نوری و الکترونیکی کارآمد می‌داند که باعث چند منظوره بودن آن می‌شود.
جزئیات بیشتر این تصویر گر در Advanced Functional Materials منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل