نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ژاپن خواستار استفاده از ظرفیت های علمی بالقوه همکاری با ایران است

«هیروکازو ماتسونو» در این دیدار که در حاشیه اجلاس وزیران سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری در شهر کیوتو ژاپن صورت گرفت، با تاکید بر نقش خوب ایران در عرصه علم و دانش بین المللی، به امضای تفاهم نامه مشترک همکاری دو کشور اشاره کرد که سال گذشته میان دو وزارتخانه در همین اجلاس به امضا رسیده بود.
وی با تقدیر از حضور هیات ایرانی در اجلاس سیزدهم، تلاش برای عملیاتی کردن تفاهم نامه مزبور و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه همکاری در زمینه های مختلف را مورد تاکید قرار داد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان نیز درسخنانی به اهمیت این اجلاس اشاره کرد و اینکه نشست های اثربخش کاری و تبادل نظرها و بحث های مطرح شده در آن می تواند در توسعه نقش مثبت علم و فناوری در جامعه نقشی ارزشمند داشته باشد.
فرهادی با تاکید بر بهره برداری موثر از تفاهمنامه امضا شده بین وزارتخانه های علوم دو کشور (ایران و ژاپن)، تصریح کرد که برای عملیاتی شدن آن، تعیین برنامه اجرایی ضروی است و ما علاقه مندیم تا برنامه اجرایی مناسبی تدوین و به امضای طرفین برسد.
وی همچنین پیشنهاد کرد که کمیته ای به منظور فعال کردن بخش های کارشناسی مرتبط در وزارت علوم دو کشور برای بررسی دقیق و تسهیل مفاد تفاهمنامه امضاء شده، تشکیل شود که با موافقت طرف ژاپنی همراه شد.
فرهادی در این نشست که با حضور رضا نظرآهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن برگزار شد، نقش تعاملات دانشگاهی در تعمیق روابط دو کشور را مهم توصیف کرد و در این راستا از آمادگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان برای تبادل دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی، توسعه کرسی های ژاپن شناسی در ایران و کرسی های ایران شناسی در ژاپن خبر داد.
وی همچنین از «هیروکازو ماتسونو» وزیر آموزش، فرهنگ، ورزش و علوم تکنولوژی ژاپن دعوت کرد سفری به ایران داشته باشد و از نزدیک با پیشرفت های بدست آمده در حوزه علوم، تکنولوژی و فناوری کشورمان آشنا شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان که شب گذشته (شنبه) در راس هیاتی وارد شهر کیوتو شد، امروز همچنین با همتایان خود از کشورهای ترکیه، تایلند و وزیر مشاور در امور علم و فناوری کابینه ژاپن دیدار و گفت وگو کرد.
در دومین روز از سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری که فردا (دوشنبه) در این شهر پیگیری می شود، «فرهادی» در نشست تخصصی (پانل) «جمعیت و منابع» این اجلاس نیز سخنرانی می کند.
همچنین بر اساس هماهنگی های صورت گرفته بخش مطالعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، وی دیدارهایی هم با وزیران علوم مالزی، قطر و سنگال خواهد داشت و ملاقات با «کوجی اومی» رئیس انجمن بین المللی علوم و فناوری در جامعه (STS) بخش دیگر برنامه وزیر علوم کشورمان اعلام شده است.
گفتنی است، در سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری که به همت انجمن بین المللی علوم و فناوری در جامعه (STS) برگزار می شود، شرکت کنندگان به دنبال فرصت های ایجاد شده و عرضه راهکارهایی هستند که بتواند مشکلات پیش آمده جامعه بشری در استفاده از علوم و فناوری را مرتفع نماید.
به گزارش ایرنا، این انجمن در سال 2004 به ابتکار «کوجی اومی» به عنوان یک سازمان غیردولتی بنا نهاده شد که هم اکنون در شورای مرکزی آن 81 نفر از 28 کشور دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران عضویت دارند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل