80 درصد ریزگردها منشاء خارجی دارد

اسماعیل نجار روز یکشنبه در محل هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت یکپارچه ریسک سوانح (IDRiM 2016) که در اصفهان در حال برگزاری است، در گفت وگو با ایرنا افزود: 80 درصد ریزگردهایی که وارد کشور بویژه استان های غربی و میانی می شود از کشورهای عراق، سوریه و عربستان است و به دلیل مشکلات داخلی مقابله با ریزگردها در اولویت این کشورها نیست.وی افزود: بسته شدن رودخانه های دجله و فرات در بالادستی و ایجاد سدها نیز روی این موضوع تاثیر گذاشته است.

به گفته وی تلاش های گسترده بین المللی صورت گرفته است تا این کشورها وادار به کنترل ریزگردها شوند و امید است با کمک مجامع بین المللی مقداری از این مشکلات حل شود.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه 20 درصد ریزگردها نیز منشاء داخلی دارد، تصریح کرد: مقابله با این ریزگردها با توجه به تغییر اقلیم، بیابانزایی و کاهش پوشش گیاهی نیاز به کارهای گسترده دارد اما تلاش شده که با کاشت نهال در کانون های تعیین شده این مساله را رفع کرد.

13 هزار و 500 میلیارد ریال خسارت خشکسالی برای سال 95
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین با اشاره به موضوع خشکسالی گفت: امسال 13 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه این اعتباردرسال گذشته 10 هزار میلیارد ریال بود، افزود: بهتر است کشاورزان محصولات و آنچه زیرمجموعه کشاورزی است را بیمه کنند.
وی با اشاره به اینکه برآورد صورت گرفته از خسارت های خشکسالی تقدیم دولت شده است، اظهار کرد: همچنین ساز و کار جدیدی برای استمهال وام های دریافتی توسط کشاورزان در حال تدوین است.

کنفرانس مدیریت یکپارچه ریسک سوانح، دانش روز را انتقال می دهد
معاون وزیر کشور درباره کنفرانس بین المللی یکپارچه ریسک سوانح نیز گفت: این گردهمایی فرصت مناسبی برای انتقال تجربه ها و دانش روز و ایجاد وحدت و همدلی درباره مدیریت بحران است.
نجار افزود: دنیا تجربه های بسیار گسترده ای درباره مقابله با بحران دارد و بسیاری از کشورها از دانش و تجربه دیگران در این راه بهره می گیرند.
وی به سند سندای ژاپن اشاره کرد و گفت: در این سند که ایران نیز نقش موثری در تدوین آن داشته است، برنامه ریزی و تاکید شده که تا 15 سال آینده همه مباحث مربوط به حوادث با تدبیر و دانش، پیش بینی و پیشگیری انجام شود تا خسارت های جانی و مالی را به حداقل برسانیم.
وی همچنین با اشاره به دستورالعمل جدید ستاد مدیریت بحران کشور درباره استان های معین تهران گفت: استان تهران نمی تواند همه مشکلات خود را حل کند لذا تعدادی از استان ها مانند اصفهان معین آن هستند تا در مواقع بحرانی به کمک آن بشتابند.
وی افزود: در دستورالعمل جدید با شناسایی ظرفیت استان ها و بهره گیری از دانش و خرد، وظیفه ستاد بحران استان ها مشخص شده است.
هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت یکپارچه ریسک سوانح (IDRiM 2016) با موضوع 'سوانح و توسعه: پیش به سوی جامعه آگاه' دیروز شنبه در اصفهان آغاز به کار کرد.
این کنفرانس بین المللی به میزبانی انجمن مهندسی زلزله ایران و به مدت چهار روز تا سیزدهم مهر در اصفهان ادامه دارد.
موضوع این گردهمایی علمی، مدیریت یکپارچه ریسک سوانح طبیعی و انسان ساز با تأکید بر زلزله، آب و تغییر اقلیم با هدف توسعه و جامعه آگاه است.
کنفرانس بین المللی انجمن مدیریت یکپارچه ریسک سوانح تا کنون درکشورهای ژاپن، چین، آمریکا، کانادا، انگلستان و هند برگزار شده و امسال کشور ایران میزبان این کنفرانس بین المللی است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا