نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حمایت معاونت علمی رئیس جمهور از سینمای علمی – تخیلی

دومین جلسه کارگروه تخصصی سینما با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و جمعی از فعالان حوزه سینما برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این جلسه در خصوص موضوعاتی از جمله رویداد و جایزه فناوری‌های نوین سینمایی، توسعه هدفمند تعاملات بین‌المللی در سینما با نگاه اقتصادی ویژه به کشورهای هدف و پروژه‌های پیشران و شاخص‌های عملکردی آن بحث و گفت‌وگو شد.

سید مهدی جوادی، دبیر کارگروه تخصصی سینمای ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی با اشاره به برگزاری و استقبال خوب از رویداد تخصصی جلوه های بصری سینمای ایران سال گذشته به همت بنیاد سینمایی فارابی و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران و صندوق پژوهش و فناوری گفت: زیست بوم فناوری‌های نرم حوزه سینما  به چنین رویدادهایی با محوریت فناوری‌های صنعت سینما و نرم‌افزارهای تکنولوژی محور با هدف دانش‌افزایی فعالان سینما و بررسی آخرین دستاوردهای فنی جلوه‌های بصری و ارتقای سطح سینمای ایران احساس نیاز می‌کند؛ لذا کارگروه مدنظر دارد تا جهت برگزاری جایزه‌ای در این عرصه با عنوان پیشنهادی «VFX SUMMIT»، برنامه‌ریزی و با سایر فعالان این حوزه هم‌افزایی داشته باشد.

او افزود: به نظر من یکی از موضوعات سینماگران ما بحث فناوری در این حوزه است که فعالان سینما نیازمند همرسانی و آشنایی بیشتر با این عرصه هستند.

امیر بوالی، فعال حوزه سینما هم بیان کرد: در توسعه فناوری‌های حوزه سینما قبل از ورود به حوزه فناوری‌های این عرصه، نیازمند ورود از زاویه دیگر یعنی ایجاد و تقویت نگرش دست‌اندرکاران این زیست بوم هستیم؛ لذا قبل از هر اقدامی، بازیگران اصلی این صنعت یعنی نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و … باید نوع خاصی از فیلم با محوریت بهره‌برداری از فناوری‌های نرم این حوزه را تقاضا کنند.

گفتما‌ن‌سازی «اقتصاد خلاق» در حوزه سینما

سید محمود رضوی از فعالان و تهیه‌کنندگان سینمایی ایران در این نشست مطرح کرد: درک، تقویت و گفتمان سازی توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی و نوآوری‌های فناورانه در عرصه سینما در میان تولیدکنندگان گام اول در توسعه این عرصه خواهد بود.

وی ادامه داد: باید در سینماگران احساس نیاز نسبت به فناوری پررنگ شود. همچنین باید پس از حس نیاز، فناوری را آزمود تا این باور که فناوری سبب سهل شدن کارها خواهد شد به دایره ادراک مخاطب برسد.

مهدی جواد، سه حوزه را از منظر ماموریت ستاد و معاونت علمی با محوریت توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در سینما برشمرد که شامل بحث تکنولوژی، نوآوری در تولید و فیلم های علمی – تخیلی است.

وی در خصوص فیلم های علمی – تخیلی با اشاره به ضعف این گونه سینمایی و اینکه متولی خاصی در کشور ندارد، گفت: با توجه به محورهای ماموریتی ستاد و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در عرصه توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، چه از لحاظ محتوایی و نرم افزاری و  چه از لحاظ فرم و سخت افزاری، این گونه، نیازمند نیروی خاص و پشتیبانی است که ‌می‌توان آن را در ستاد و معاونت نیز یافت.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی هم گفت: در ورود تکنولوژی به سینما، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری یکی از پیشگامان ماموریتی این حوزه و توسعه‌دهنده زیست بوم اقتصاد خلاق و دانش‌بنیانی این عرصه از صنایع خلاق است. با توجه به ماهیت این عرصه، نوآوری در سینما مستعدتر و تحقق پذیرتر است اما یک متولی کانونی و شبکه ساز نیاز دارد که معاونت و ستاد برحسب شأنیت علمی و فناوری خود می‌تواند این کانون توسعه‌ای باشد.

در ادامه چندین پیشنهاد محوری مطرح شد از جمله برگزاری نشست تخصصی کارگروه با موضوع توسعه فناورانه و نوآورانه زیست بوم خلاق حوزه سینما در کشورهای هدف همچون روسیه، عراق و … که آماده همکاری نیز هستند. از دیگر پیشنهادها، کمک به توسعه نرم افزار کنترل پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های پیشران در تحقق نوآوری، فناوری و توسعه صنعت خلاق سینما بود و لذا تعیین شاخص‌‌های تیم فناورانه و نوآورانه برای اجرایی سازی این موضوع و بررسی اولیه کریدورها و خط مشی های بازاریابی و بازارپردازی برای صنعت سینما توسط کارگروه مطرح شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل