نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اجاقی که گوشی شما را شارژ می کند

علم و مهندسی همیشه در حال تلاش هستند تا زندگی ما را ساده‌تر کنند. می‌خواهیم یک اختراع منحصربه‌فرد را به شما معرفی کنیم که بااینکه از ایده‌ی اجاق‌های قدیمی استفاده می‌کند اما می‌تواند تلفن همراه شمارا هم شارژ کند! این اختراع را مؤسسان بایولایت پدید آورده‌اند؛ الک دراموند و جاناتان سیدر. وقتی این ایده به ذهنشان رسید که هنوز در یک شرکت طراحی در نیویورک مشغول به کار بودند. این ایده مربوط به اجاقی بود که با ترکیبی از چوب و مولد ترموالکتریک کار می‌کرد. نام این دستگاه کمپستوو است. با تنها ۱۳۰ دلار، کمپستوو می‌تواند یک لیتر آب را در کمتر از ۵ ثانیه به جوش بیاورد، البته دقیقاً در ۴٫۵ ثانیه. و در همان حال قادر است تلفن همراه شمارا نیز شارژ کند. این دستگاه تمام این کارها را فقط با سوزاندن چند تکه چوب انجام می‌دهد. پنکه‌ی داخلی دستگاه بازدهی فعل‌وانفعالات آن را بالا می‌برد و آتش آن بسیار گرم‌تر از حد معمول و تقریباً بدون دود خواهد بود.

به گفته‌ی الک دراموند: “ما به‌این‌علت کار بر روی کمپستوو را شروع کردیم که به نظرمان انجام داد این کار شناخت خوبی در چگونگی عملکردفناوری به ما می‌داد.” شرکت سعی کرد که این دستگاه را تا آنجا که می‌شود جمع‌وجور طراحی کند. البته آن‌ها اهدافی بزرگ‌تری هم داشتند؛ هومستوو. این اجاق بزرگ‌تر از نوع قبلی بوده و برای کار در کشورهای درحال‌توسعه طراحی شده است. شرکت با درایت تمام در حال استفاده از منافعی است که به خاطر فروش کمپستوو عایدش شده. مدیرعامل شرکت، جاناتان سیدر گفت: “شرکت از روش “نوآوری موازی” استفاده می‌کند. در این روش ابتدا شرکت روی فناوری ای کار می‌کند که زودبازده هستند. سپس با استفاده از سود حاصل‌شده از آن، خود را برای گام‌های بزرگ‌تر آماده کرده و بر روی پروژه‌های بلندمدت کار می‌کند.”  با توجه به تحقیقات بایولایت، بیش از سه میلیارد نفر بر روی آتش غذا می‌پزند که این کار بیش از یک میلیارد مترمکعب دی‌اکسید کربن در سال تولید می‌کند. این مقدار آلودگی باعث کشته شدن دو میلیون نفر در سال می‌شود. هومستوو این شانس را به مردم می‌دهد که به صورتی بهینه و پاک‌تر به آشپزی بپردازند. جالب‌توجه اینکه هومستوو فقط نصف مصرف اجاق‌های معمولی را دارد و ۹۵ درصد کمتر دود تولید می‌کند. در بین ۳ میلیارد نفری که برای پخت‌وپز از آتش استفاده می‌کنند، ۱٫۳ میلیارد نفر از آن‌ها به برق دسترسی ندارند؛ هدف هومستوو رفع این مشکل است.

به گزارش فردانما،با برطرف کردن مشکل برق این مردم، هومستوو به آن‌ها کمک می‌کند که تلفن‌های همراه و لامپ‌های ال ای دی خود را شارژ کرده و به اینترنت دسترسی پیدا کنند. این شرکت در حال آزمایش هومستوو در هند و غنا می‌باشد و قصد دارد که این کالا را به قیمت ۵۰ دلار به فروش برساند. سیدر می‌گوید: “ما می‌خواهیم علم و فناوری برای برطرف کردن مشکلات واقعی دنیا به‌کاربرده شود، و من معتقدم که این بخش مهمی از اهداف همه‌ی سازندگان است.” ایده‌ی اولیه‌ی اجاق در سال ۲۰۰۶ به وجود آمد و امروز بالاخره وارد بازار شد. این ایده به‌واقع منحصربه‌فرد و البته سودآور است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل