نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فناوری های سازمان پژوهش های علمی به کمک رفع چالش گلخانه ها می آید

مدیرکل دفتر مرکزی ارتباط با صنعت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران که اخیرا به همراه جمعی از کارشناسان این سازمان از گلخانه ها و پایانه اتحادیه گل و گیاه ایران بازدید داشتند، روز شنبه درباره نتایج این دیدار به ایرنا گفت: این بازدید به منظور شناسایی و بررسی مسائل و چالش های فناورانه گلخانه ها، راه اندازی پایانه اتحادیه گل و گیاه ایران و بررسی راهکارهای توسعه صادرات گل و گیاه برگزار شد.
دکتر 'شروین امیری'، مجاورت اتحادیه گل و گیاه ایران با سازمان پژوهش های علمی و صنعتی در احمدآباد مستوفی را یکی از عوامل تسهیل گر همکاری های مشترک این دو مجموعه عنوان کرد و گفت: نزدیکی جغرافیایی این دو نهاد، افزایش تعاملات را امکانپذیر خواهد کرد. 
وی به مشاهدات تجربی اعضای هیات مدیره اتحادیه گل و گیاه ایران از مراکز موفق پرورش گل و گیاه در کشورهای هلند و آلمان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه انتقال تجربه به خوبی در اتحادیه گل و گیاه کشور صورت گرفته و تجربیات موجود رو به گسترش و غنا است.
امیری راه اندازی پایانه گل و گیاه را که در برنامه اتحادیه گل و گیاه ایران است، گامی ارزشمند در راستای نظام مند شدن و افزایش بهره وری در صنعت پرورش و صادرات گل برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که پرورش گل و گیاه برای موفقیت نیازمند به کارگیری تکنولوژی ها و روش های نوین است، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی این آمادگی را دارد که آموزش های لازم در حوزه های فناوری اطلاعات، نمایشگاه های مجازی به منظور معرفی توان و ظرفیت تولیدی و صادراتی، آزمایشگاه های تحقیقاتی، مدیریت مصرف انرژی در گلخانه ها و همچنین ایجاد شبکه ارتباطی میان تولیدکنندگان گل و گیاه کشور را عهده دار شود.
عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، برپایی کارگاه های آموزشی در زمینه شناسایی و کنترل آفات گیاهی را از دیگر زمینه های همکاری این سازمان با اتحادیه گل و گیاه کشور ذکر کرد.
وی با استناد به آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان اتحادیه گل و گیاه اظهار داشت: متاسفانه 60 درصد گل تولیدی کشور اصلا به دست مصرف کننده نمی رسد و در چرخه تولید تا حمل و نقل، دچار آسیب جدی شده و دور ریخته می شود.
امیری، استانداردسازی حمل و نقل گل و گیاه را از عوامل اصلی موثر در حفظ طراوت و کیفیت تولیدات این عرصه و رسیدن آن به مرحله صادرات خواند و گفت: جابجایی گل، امری بسیار حساس و دقیق است و باید با استفاده از فناوری های جدید، مراقبت های لازم همچون کنترل دما و رطوبت و جلوگیری از وارد آمدن ضربه در فرآیند حمل ونقل به خوبی صورت گیرد.
وی با ابراز خوشنودی از وجود اراده و تمایل در طرفین به منظور شناسایی چالش ها و تقویت صنعت پرورش و صادرات گل و گیاه، افق همکاری های علمی و فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی و اتحادیه گل و گیاه ایران را روشن و امیدوار کننده توصیف کرد.
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای پژوهشکده های متعددی است که استفاده از ظرفیت و توان پژوهشکده های کشاورزی، فناوری های شیمیایی، برق و فناوری اطلاعات، مواد پیشرفته و انرژی های نو، زیست فناوری و مکانیک در حوزه تولید، حمل و نقل، توزیع و صادرات گل و گیاه، امکانپذیر است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل