نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اینجا داخل بدن است، نانوکاوشگرها گزارش می دهند!

به گزارش مهر، این ابتکارعمل توسط دانشمندان انستیتو ملی استانداردها و فناوری (NIST) و انستیتو ملی سلامت (NIH) آمریکا صورت گرفته است. نانوکاوشگرهایی که آنها ساخته اند از ویژگی خاصی برخوردارند که تاکنون کمتر مشاهده شده است. یعنی قابلیت تغییر شکل دارند.

این کاوشگرها با ورود به بدن و با استفاده از سیستم حسگری بیولوژیکی کنترل از راه دور که ضریب دقت بسیار بالایی دارد به تهیه گزارشی از وضعیت اندام های داخلی بدن می پردازند. این امکان منحصربفردی است که در حال حاضر قابل دستیابی توسط سایر فناوری های فعلی نیست.

هر یک از این نانوکاوشگرها درحدود یک دهم تک سلول قرمز خونی ابعاد دارد. آنها با تغییر میدان های مغناطیسی شان در واکنش به محیط اطراف کار خود در تهیه گزارش از وضعیت اندام های داخلی بدن را به خوبی انجام می دهند. به عقیده دانشمندان این دسته از کاوشگرها کاربردهای وسیعی در حوزه های مختلف شیمی، زیست شناسی و مهندسی دارند و حالا می توان از آن به عنوان ابزاری مطمئن برای توسعه تشخیص های پزشکی آن در بالاترین سطح دقت استفاده کرد.

قلب تپنده این فناوری استفاده از نوعی هیدروژل یا ژن آبی است که موجب می شود نانوکاوشگرها پس از انجام مأموریت در مایعات بدن حل شوند. نتایج این پروژه در نشریه نیچر منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل