صدرنشینی دانشگاه نوشیروانی در رتبه‌بندی بین‌المللی

پایگاه رتبه بندی ۲۰۲۴ تایمز “یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی”، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل را در صدر دانشگاه های کشور در حوزه علوم فیزیک قرار داد.

به گزارش سیناپرس، بر اساس پایگاه رتبه بندی تایمز ۲۰۲۴، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در حوزه “علوم فیزیکی” (نجوم و اخترفیزیک، شیمی، کریستالوگرافی، علوم زمین، ریاضیات و آمار، هواشناسی و علوم جوی، فناوری نانو، علوم فیزیک پلیمر، علوم فیزیک و سایر موضوعات) در جایگاه نخست دانشگاه های ایران و ۴۰۰-۳۰۱ دانشگاه های جهان قرار گرفته است.

همچنین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رتبه‌بندی موضوعی “علوم مهندسی” (عمومی، کامپیوتر، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی عمران و مهندسی شیمی) در جایگاه ۵۰۰-۴۰۱ جهان و ششم ایران قرار گرفت. بر اساس این رتبه بندی، تنها ۴۵ دانشگاه ایرانی در میان یک هزار و ۳۷۰ دانشگاه برتر مهندسی جهان قرار گرفته است.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در ماه گذشته در رتبه بندی تایمز در بین ۷۳ دانشگاه برتر کشور رتبه اول کیفیت پژوهش را از آن خود کرده بود.

تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رُتبه‌بندی بین‌المللی است که هر سال دانشگاه‌های برتر جهان را به منظور انجام مقایسه‌های جامع و مُتوازن مورد ارزیابی و رُتبه‌بندی قرار می‌دهد. ارزیابی دانشگاه‌ها در این نظام رُتبه‌بندی در زمینه‌های آموزش، محیط پژوهش، کیفیت پژوهش، صنعت و چشم‌انداز بین‌المللی صورت می گیرد.

همچنین باید به این نکته مهم اشاره کرد که بر اساس رتبه بندی ای که در اکتبر ۲۰۲۳ در پایگاه علمی Elsevier به چاپ رسیده است، از کشور ایران ۲ هزار و ۱۴۱ دانشمند در زمره دانشمندان برتر دنیا در ۲۲ رشته علمی و ۱۷۶ زیر رشته از تمامی دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند که نام ۱۸ عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در آن مشاهده می‌شود.

در این پیوند رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: این دستاورد بار دیگر نشانگر استمرار تلاش‌های اساتید و دانشجویان دانشگاه در جهت پیشرفت‌های علمی و پژوهشی و تعهد به ارتقاء سطح علمی و فناوری در کشور است.

بهرام عزیزالله گنجی بیان داشت: براساس سیاست های ابلاغی دولت سیزدهم دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در ۲ سال اخیر توانسته سیاست های کلان خود را به سمتی سوق دهد که به نیازهای جامعه ورود کرده و برای آن راهکار ارائه دهد.

وی اضافه کرد: ریل گذاری دولت برای دستیابی به دانشگاه نسل چهارم انجام شده و نخبگان این دانشگاه پژوهش های خود را به سمتی سوق داده اند که رفع نیاز جامعه و صنعت باشد.