نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رونمائی از ویژگی های جدید سامانه دفاع موشکی اس – 400

یاروسلاو روشچوپکین از فرماندهان ستاد مرکزی ارتش روسیه اعلام کرد سیستم دفاع موشکی اس 400 این کشور در مانوری موفقیت آمیز که اخیرا در منطقه بوریاتیا انجام شد، موفق به تعقیب و از بین بردن اهدافی با سرعت بسیار بالا شده است.

وی با اشاره به این نکته که خدمه این واحد با دقت و سرعت عمل بالا در مانور مشترکی که در قالب چهاردهمین مانور نیروی هوائی و دفاع هوائی ارتش روسیه برگزار شد، توانستند از قابلیت های جدید این سیستم رو نمائی کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، طی مانور فوق الذکر شش موشک فوق سریع با سرعت هزار و 200 متر بر ثانیه شلیک شدند که  در ارتفاع 45 کیلومتری از سطح زمین قرار داشتند. سیستم دفاع موشکی اس 400 موفق شد به راحتی این موشک ها را در آسمان هدف قرار دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، طی مانور فوق الذکر شش موشک فوق سریع با سرعت هزار و 200 متر بر ثانیه شلیک شدند که  در ارتفاع 45 کیلومتری از سطح زمین قرار داشتند. سیستم دفاع موشکی اس 400 موفق شد به راحتی این موشک ها را در آسمان هدف قرار دهد.

سامانه دفاع موشکی اس 400 که توسط روسیه طراحی شده، به این کشور امکان می دهد تا شعاع دفاعی این سامانه را تا 400 کیلومتر افزایش دهد.

به اعتقاد کارشناسان با طراحی نسل جدید سیستم دفاع موشکی موسوم به S-300V4 با موشک های دوربرد جدید؛ این سیستم قادر به انجام وظایف دفاع موشکی غیر استراتژیک در شعاع بیشتری خواهد بود.

سامانه S-300V4 که با هدف مقابله با موشک های بالستیک طراحی شده است؛ قادر به پوشش شعاع 400 کیلومتری بوده و این موضوع به معنی این است که در حال حاضر هیچ نوع سیستم هوابرد و هواپیماهای نظامی و موشک های مختلف از جمله تجهیزات سامانه AWACS قادر به ورود به شعاع 400 کیلومتری این سیستم نخواهند بود.

در حقیقت سامانه دفاعی اس 400 مدل تغییر یافته و پیشرفته سیستم قدیمی اس 300 محسوب شده که یک سیستم موشکی زمین به هوا بوده و قادر به تشخیص یکصد هدف مختلف به طور همزمان بوده و در آن واحد قادر به درگیر شدن با دوازده هدف است. به گفته طراحان این سیستم، هیچ نوع شی پرنده ای از جمله هواپیما، موشک های کروز و بالستیک ، هلیکوپتر و … قادر به نفوذ در حریم این سیستم نخواهند بود. پدافند موشکی اس 400 دارای سه موشک مختلف با بردهای متفاوت و کاربرهای متنوع است که آن را تبدیل به یکی از مخوف ترین سیستم های دفاعی جهان می کند.

استفاده از این سامانه دفاعی ، توانائی هواپیماهای جنگنده و مهاجم را برای ورود به مناطق مورد نظر خود با محدودیت زیادی رو به رو می کند. این سیستم همچنین می تواند به صورت قابل توجهی شرایط تغییر صوت را در هنگام حمله و پس از آن ارزیابی کرده و واکنش نشان دهد. این ویژگی ها دقیقا منطبق با فناوری استفاده شده در سامانه دفاعی اس 400 با عنوان S-400 Triumf anti-aircraft weapon system و سایر سیستم های دفاعی نسل پنجم هستند.

گفتنی است این سیستم دفاعی که از سال 2014 میلادی در اختیار یگان های روسیه قرار گرفته، دارای توان مانور و واکنش سریع تر به میزان دو نیم برابر در مقایسه با نمونه های پیشین است.

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل