نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید پوست رباتیک با حساسیت بالا

پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا از ساخت حسگر‌های جدیدی با قابلیت کشسانی، هوشمندی و حساسیت بالا خبر داده اند که می‌تواند در انواع اندام‌های مصنوعی یا بازو‌های رباتیک مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس  این حسگر‌ها با قرار گرفتن روی سطح بازو‌های رباتیک و یا اندام‌های مصنوعی، می‌توانند عملکردی شبیه به پوست انسان را به ارمغان آورند به طوری که می‌توان کار‌هایی همچون برداشتن یک تکه میوه نرم و یا لمس نرم اشیاء را به مهارت و حساسیت بالا انجام دهد و به نوعی، به برقراری تعاملات انسانی واقعی‌تر و البته بی‌خطر کمک کند.

به گفته این محققان، حسگر‌های تولیدشده می‌توانند چندین نوع نیرو را حس کنند و این امکان را برای بازو‌های رباتیک و یا مصنوعی فراهم می‌کنند تا به محرک‌های لمسی با دقت بالا واکنش نشان دهند. برای مثال، بازو‌های مجهز به این حسگر می‌توانند یک تخم مرغ و یا یک لیوان را بدون له کردن و یا انداختن آن به آرامی برداشته و نگه دارند.

پژوهشگران می‌گویند این حسگر از لاستیک سیلیکونی ساخته شده که قابلیت کشسانی و حتی چین و چروک شبیه به پوست انسان را به آن می‌دهد. در این حسگر از میدان‌های الکتریکی ضعیف برای حس کردن اجسام بهره گرفته می‌شود و قادر است نیرو‌ها را در داخل و یا امتداد سطح خود تشخیص دهد.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا این فناوری را با همکاری موسسه Frontier Robotics توسعه داده‌اند. پژوهشگران می‌گویند استفاده از این حسگر‌ها و هوش، باعث افزایش قابلیت‌ها و واقعی‌تر شدن انواع ماشین‌ها و دستگاه‌ها خواهد شد و به انسان‌ها اجازه می‌دهد تعامل بهتری با آن‌ها داشته باشند.

نتایج این تحقیق در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل