الون ماسک در اندیشه اعزام مسافر به مریخ

سال ها است که آرزوی رسیدن به مریخ و سکونت بر روی آن یکی از دغدغه های ذهنی بشر بوده و این موضوع طی سال های پیش حالت جدی تری به خود گرفته و حتی برخی شرکت ها و موسسات فضائی اقدام به ثبت نام برای اعزام نخستین گروه انسان ها به مریخ در سال های آینده کردند. از سوی دیگر، طی سال های گذشته کشورهای مختلفی اقدام به فرستادن فضاپیماهای بدون سرنشین به مریخ و نمونه برداری از سطح این سیاره کرده و  اکنون به باور بسیاری از دست اندرکاران علوم فضائی ، قدم گذاشتن بشر روی مریخ قدم بعدی و بسیار بزرگی در اکتشافات فضائی محسوب می شود.

به گفته الون ماسک، انسان تا سال 2022 به مریخ سفر کرده و در آن ساکن خواهد شد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، یک فضاپیمای بزرگ؛ در حدود 100 تا 200 فرد داوطلب را برای بازه زمانی هر 26 ماه یکبار به سیاره سرخ منتقل خواهد کرد.

به تازگی الون ماسک موسس شرکت مشهور اسپیس ایکس طی سخنان خود در شصت و هفتمین  کنگره بین المللی فضانوردان که به میزبانی شهر گوادالاجارا در کشور مکزیک برگزار می شد، اعلام کرد: انسان تا سال 2022 به مریخ سفر کرده و در آن ساکن خواهد شد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، یک فضاپیمای بزرگ؛ در حدود 100 تا 200 فرد داوطلب را برای بازه زمانی هر 26 ماه یکبار به سیاره سرخ منتقل خواهد کرد.

 وی در ادامه توضیحات خود با بیان اینکه هر کسی قادر خواهد بود با انجام چند روز تمرینات ویژه به مریخ سفر کند، هزینه این سفر را بین 100 هزار تا 200 هزار دلار تخمین زد. این مبلغ بستگی به میزان لوازم و اشیائی است که وی به همراه خود به سفر خواهد برد.

الون ماسک که متولد آفریقای جنوبی است، در حال حاضر دارای تابعیت آمریکا بوده و یکی از مخترعین و دانشمندان شناخته شده حوزه علوم فضائی بوده و بنیانگذار و صاحب شرکت مشهور اسپیس ایکس است.

بحث سفر به مریخ از سال های پیش همواره در بسیاری از مجامع علمی جهان  مطرح بوده و در خبرهای گذشته ناسا اعلام شده بود: فضاپیمای کاوشگری برای مطالعه اتمسفر و جو مریخ  طراحی شده و به مدار مریخ فرستاده شد. این فضاپیما با نام MAVEN ماموریتی تحت عنوان علمی  Mars Atmosphere and Volatile Evolution Mission بر عهده داشته و مطالعات جدیدی روی این سیاره انجام داد. 

پیش از این نیز در طرح جنجالی دیگری به نام پروژه مارس 1 اعلام شده بود که این شرکت قصد اعزام انسان به مریخ را داشته و در نظر دارد گروهی از انسان ها را تا سال 2025 به سیاره مریخ بفرستد اما گروهی از دانشجویان دکترا در مؤسسهٔ فناوری ماساچوست، Massachusetts Institute of Technology (MIT) معتقد هستند که این برنامه ریزی مهاجرت انسان به سیاره مریخ دارای مشکلاتی است که احتمال خطر مرگ بر اثر گرسنگی می تواند مهمترین آن ها باشد.

این دانشجویان با استفاده از اطلاعات موجود درباره مراحل مختلف این پروژه و برنامه های پیش بینی شده توسط برگزار کنندگان این برنامه مهاجرت انسانی به سیاره مریخ ،  به شبیه سازی این ماموریت پرداختند و در بررسی این شبیه سازی به این نتیجه رسیدند که برنامه ای که در حال حاضر برای رشد محصولات در نظر گرفته شده است، مناسب نیست و تولیدات غذائی پیش بینی شده در این طرح برای جمعیت انسان هائی که قرار است به مریخ مهاجرت کنند کافی نخواهد بود و برای رشد محصولات بیشتر نیز میزان اکسیژن کم خواهد شد.

منبع: efe

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا