فعالیت‌های دانشگاهی پیوست پدافند غیرعامل می خواهد

قائم مقام وزیر علوم گفت: باید همه فعالیت‌های مهم و ماندگار سخت افزار و نرم افزاری دانشگاه باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشد و روش‌های صیانت از آسیب‌ها پیش‌بینی شود.

به گزارش  روابط عمومی وزارت علوم، نشست پدافند غیرعامل وزارت علوم صبح امروز با حضور محمد سلیمانی قائم‌ مقام وزیر علوم، علی‌اکبر فامیل کریمی، رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت علوم و تعدادی از روسای دانشگاه‌های سراسر کشور و سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

نقش دانشگاه در پدافند غیرعامل

محمد سلیمانی در این نشست گفت: دانشگاه‌ها نیز مانند سایر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها اقداماتی را برای مقاوم‌سازی ابنیه و صیانت از زیر ساخت‌ها انجام می‌دهند اما نقش مهم دانشگاه در پدافند غیرعامل تربیت نیروی انسانی مقاوم است.

وی افزود: وقتی دانشگاه با فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، انسان‌هایی آگاه، باسواد و توانمند تربیت می‌کند که بتواند از خود، خانواده و کشور در مقابل آسیب دفاع کند، در واقع به پدافند غیرعامل خدمت کرده است.

سلیمانی ادامه داد: اگر با اراده قوی دانشمندان و نخبگان خود را در مقابل افکار غلط و انحرافی توانمند کنیم، آنها زیر چتر رهبری قرار بگیرند و کار خود را ادامه دهند، قطعا به قله‌های تمدنی می‌رسیم. مسیر و هدف مشخص است فقط باید توانمندی‌ها را افزایش دهیم.

قائم مقام وزیر علوم اظهار داشت: فقط انسان‌های توانمند و مقاوم می‌توانند حملات دشمن را دفع کنند و ما در دانشگاه تلاش می‌کنیم نخبگان و دانشمندانی تربیت کنیم که در مقابل فریب و انحراف، آسیب پذیر نباشند.

وی افزود: وقتی کشورهای استکباری دائم تلاش می‌کنند جوامع را تحت سلطه خود دربیاورند توانمندسازی نیروی انسانی یک ضرورت است تا خود و جامعه را از هجمه دشمن نجات دهند.

سلیمانی عنصر زبان را از دیگر اهداف دشمنان در طول تاریخ نام برد و گفت: زبان فارسی چون قوی بود دشمنان موفق نشدند آن را حذف کند.

فناوری‌های جدید و پدافند غیرعامل 

قائم مقام وزیر علوم گفت: تحولات فناوری در بحث پدافند بسیار مهم است چون دنیای متفاوتی و جدیدی را رو به روی ما قرار می‌دهد، برای نمونه هم‌اکنون در شبکه‌های اجتماعی حزب و تشکل غیررسمی داریم که مجوز ندارد اما از هر حزب رسمی و تشکل شناخته شده‌ای بیشتر فعال هستند.

وی افزود: جهان با تحولات تکنولوژیک مواجه است و وارد مرحله دیگری از سبک زندگی شده‌ایم.‌ باید پدیده‌ها را بشناسیم و حفاظت از اطلاعات مهم است. پروژه‌های دانشجویی زیادی در مقاطع ارشد و دکتری انجام می‌شود که باید از آن محافظت کرد و می‌تواند با برنامه‌ریزی درست یک منبع اقتصادی هم باشد و برخی کشورها از این طریق درآمدزایی کرده‌اند. ما از این طریق علاوه بر ترویج زبان فارسی می‌توانیم به درآمد‌زایی در دانشگاه برسیم.

سلیمانی گفت: اصل مهم در پدافند غیرعامل شناسایی آسیب‌ها و مقاوم‌سازی به موقع است و اگر زمان سپری شود، هزینه‌ها افزایش خواهد یافت و شاید نتوان جبران کرد؛ برای نمونه اگر ابتدای ترویج شبکه‌های و فضا‌های مجازی پدافند غیرعامل انجام می‌شد، هزینه‌ها خیلی کمتر شده بود.

رئیس هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه گفت: دانشگاه‌ها در برنامه‌های ۵ ساله راهبردی خود به پدافند غیرعامل توجه کنند و حداقل اصولی کلی  این موضوع را در دانشگاه خود  لحاظ کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا