زنان و مردان به یک اندازه منطقی هستند

بیشتر افراد در سراسر دنیا فکر می کنند که زنان در مقایسه با مردان احساساتی تر بوده و در شرایط تصمیم گیری ، کمتر منطقی هستند . پژوهش های جدید یک تیم مطالعاتی که اعضای آن از کشورهای مختلفی هستند ، نشان می دهد که این موضوع حقیقت نداشته و نتایج این مطالعات نشان می دهد اگرچه زنان در مسایل عاطفی و احساسی ، آسیب پذیر تر از مردان هستند اما میزان تصمیم گیری منطقی و نوع واکنش های منطقی هر دو گروه از زنان و مردان در سطحی تقریبا برابر قرار دارد .

در این میان تنها موضوع قابل توجه ، این مساله است که زنان باید احساسات خود را که منجر به بروز استرس می شود کنترل کرده و به خاطر داشته باشند این مساله زمینه ساز بیماری ها و مشکلات قلبی است .  

در همین راستا ربکا فریسدورف  Rebecca Friesdorf سرپرست این پروژه تحقیقاتی در دانشگاه ویلفرید لوریر Wilfrid Laurier University از کشور کانادا اعلام کرد : " بررسی های ما نشان می دهد در یک مورد مشابه ، زنان به میزان بیشتری واکنش های منفی از خود بروز می دهند که این موضوع در برخی موارد می تواند موجب آسیب دیدن آن ها شود در حالی که بر اساس تجربه ، مردان نسبت به موضوع مشابه ، واکنش کمتر عاطفی نشان می دهند . "  

این پژوهش های جدید که در راستا و ادامه تحقیقات پیشین انجام می شود نشان می دهد که زنان در مواجهه با مشکلات سایر افراد به صورت همدلانه تری نسبت به مردان برخورد می کنند در حالی که مطالعات دانشمندان نشان می دهد تفاوت های جنسیتی نقشی بسیار اندک در توانائی های شناختی افراد ایفا می کند .  این تفاوت به اندازه ای اندک است که در بسیاری از نمونه های بررسی شده ، مشاهده نشده است .  شایان توجه است که در این تحقیقات ، ربکا فریسدورف   با کمک همکاران خود یعنی پل کانوی Paul Conway از دانشگاه کولوگن University of Cologne و برترام گاورونسکی Bertram Gawronski از دانشگاه تگزاس ، اطلاعات و شرایط روحی بیش از 6 هزار و 100 نفر از مشارکت کنندگان در این پروژه تحقیقاتی را مورد بررسی قرار دادند . در این مطالعات ، نقش تفاوت های جنسیتی در نوع قضاوت و برخورد با مسایل اخلاقی مورد توجه قرار گرفت .

در این پژوهش ها از افراد شرکت کننده درخواست شد که به بیست سوال مختلف که آن ها را در شرایط تصمیم گیری قضاوت اخلاقی در حوزه های مختلفی مانند قتل عمد ، شکنجه ، دروغ گوئی ، سقط جنین و انجام تحقیقات روی حیوانات  قرار می داد ، پاسخ دهند .

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که زنان و مردان در تصمیم گیری های مرتبط با موضوعات مطرح شده به یک میزان منطقی عمل کرده و فکر می کنند .

سرپرست این تیم مطالعاتی در نتیجه گیری از پژوهش های انجام شده تیم خود اعلام کرد : " ما هیچ مدرکی که نشان دهنده تفاوت جنسیت در تصمیم گیری های منطقی باشد به دست نیاوردیم . "

شرح کامل این مطالعات و نتایج حاصل از ان در آخرین شماره روان شناسی اجتماعی و شخصیت Personality and Social Psychology Bulletin منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا