لزوم توزیع عادلانه اعتبارات پژوهشی در حوزه سلامت

دکتر مجید ارشاد لنگرودی چهارشنبه هفتم مهر در آئین آغازین کنگره ملی "عفونت و ایمنی" با بیان اینکه نارضایتی درحوزه پزشکی بسیار زیاد است، افزود: جامعه سالم و داشتن نسل سالم از رسالت‌های مهمی است که حوزه‌های پزشکی، دامپزشکی و تحقیقات در این دو حوزه باید آن را محقق سازند.

وی با بیان اینکه جامعه سالم با تداوم پیشگیری از بیماری‌ها محقق می‌شود و با تصریح این که قصد انتقاد از حوزه پزشکی را ندارد، افزود: متاسفانه حجم زیادی از بودجه‌های پزشکی به حوزه درمان اختصاص یافته و نقدینگی این حوزه بیشتر از بودجه‌های تحقیقاتی خصوصا در حوزه دامپزشکی است.

ارشاد با بیان اینکه بودجه‌های تحقیقاتی باید به شکل عادلانه بین مراکز علمی توزیع شود، گفت: بخش زیادی از بیماری‌های انسان منشاء حیوانی دارد و برای داشتن جامعه‌ای سالم انجام تحقیقاتی مناسب در حوزه دامپزشکی ضروری است.

به گفته رئیس دانشگاه شیراز، حوزه سلامت و پزشکی بیشتر به درمان توجه دارد حال آنکه قبل از رسیدن به این مرحله باید با انجام تحقیقات و اجرایی کردن نتایج از انتقال بعضی بیماری‌ها به انسان پیشگیری کرد.

ارشاد ادامه داد: برای داشتن جامعه‌ای سالم باید در اختصاص بودجه‌های پژوهشی برای اجرا و تداوم تحقیقات بر روی فرآورده‌های خوراکی، اولویت‌هایی قائل شد.

او با یادآوری اینکه آب، غذا و هوا نیازهای اساسی برای حیات بشر است، گفت: داشتن مقام اول در پژوهش و فعالیت‌های دانشگاهی، زمانی که از جامعه‌ای سالم برخوردار نباشیم، دارای اهمیت نخواهد بود حال آنکه نیاز اصلی داشتن انسان‌هایی سالم است که جامعه‌ای سالم را می‌سازند.

رئیس دانشگاه شیراز همچنین تاکید کرد که  باید بررسی شود که استادان پزشکی چقدر برای رسیدن به جامعه سالم تلاش کرده‌اند و چقدر دراین حوزه موفق بوده‌اند و نقش آنان در این حوزه چیست؟ چرا که آنها بخش عمده‌ای از ثروت کشور را در قالب بودجه‌های پژوهشی دریافت می‌کنند و باید در مقابل این دریافت‌ها پاسخگو باشند، باید با انجام کار کارشناسی از همه افکار و اندیشه‌ها برای رسیدن به جامعه سالم بهره‌گیری کنیم.

به گزارش ایسنا، ارشاد همچنین بر لزوم توجه به افزایش مهارت‌ها و در اولویت‌ قرارگرفتن این مهم تاکید و اضافه کرد: دانشگاه‌ها باید به سمتی حرکت کنند که فارغ‌التحصیلانی کارآفرین به جامعه تحویل دهند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا