وی با تشریح اقدامات صورت گرفته در این رابطه اعلام کرد: دانشجویان این دانشگاه از همان دوران تحصیل به بازار کار نزدیک میشوند.به گزارش ایسنا، دکتر محسن برزگری اظهار کرد: براساس مصوبه هیات امناء دانشگاه علم و هنر مهمترین برنامه و راهبرد این دانشگاه، تبدیل آن به بزرگترین و باکیفیتترین دانشگاه کارآفرین کشور در بین دانشگاههای غیرانتفاعی است.
وی در همین رابطه به ماموریتگرا شدن دانشگاه در چرخه تجاریسازی دانش اشاره کرد و افزود: دانشگاه علم و هنر همچنین در تلاش برای تبدیل شدن به یکی از دانشگاههای فعال در حوزه نوآوری در نظام برنامهریزی است به این معنی که آموزشهای دانشگاه علاوه بر سرفصلهای مصوب وزارت علوم، به منظور توانمندسازی دانشجویان و دانشآموختگان حاوی دروس مهارتی مورد نیاز برای کسب و کار و اشتغال آنان نیز هست.
به گفته برزگری، در همین راستا نیز دانشگاه علم و هنر از سال تحصیلی جدید، دروس مهارتی را به سرفصلهای آموزشی رشتههای تحصیلی دانشگاه اضافه کرده و به گونهای عمل خواهد کرد که دانشجویان و فارغالتحصیلان بتوانند با کسب این توانمندیها از همان دوران تحصیل به بازار کار نزدیک شوند و شغل مورد علاقه خود را پیدا کنند.
وی ادامه داد: در قالب این برنامهها که در جهت توانمندی دانشجویان دانشگاه تدوین شده است، دانشگاه علم و هنر اقدام به ایجاد مراکز رشد گیاهان دارویی، هنر، سلامت و تغذیه به پشتوانه سازمان جهاددانشگاهی استان یزد کرده که بعضا راهاندازی و برخی نیز در شرف تاسیس است.
معاون آموزشی دانشگاه علم و هنر خاطرنشان کرد: این مراکز رشد فرصتهایی را برای دانشجویان و دانشآموختگان فراهم میکند تا در این حوزهها اقدام به تاسیس شرکتهای دانشبنیان کنند و علاوه بر فعالیت در قالب این شرکتها از حمایتهای دانشگاه در این رابطه نیز بهرهمند شوند.
وی ایجاد مرکز علم و کار را یکی دیگر از دستاوردهای این دانشگاه ذکر و در این مورد تصریح کرد: این مرکز فرصت طرح و پرورش ایدههای دانشجویان را برای آنان فراهم کرده و به آنها در تجاریسازی این ایدهها و تبدیل به یک محصول نوآورانه کمک میکند.
برزگری عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر نیز بسیاری از دانشجویان دانشگاه در این مرکز فعالیت میکنند و اختراعات خوبی نیز در حال تجاریسازی است، ضمن این که دانشگاه این فرصت را نیز برای گروههای آموزشی مهیا کرده تا براساس حوزههای تخصصی خودشان، دانشجویان را در این راستا فعال کنند.
راهاندازی کمیته کارآفرینی دانشگاه
برزگری در بخش دیگری از سخنانش یکی از مهمترین راهبردهای در دست اقدام دانشگاه را راهاندازی کمیته کارآفرینی دانشگاه برشمرد و افزود: این کمیته متشکل از برخی اعضای هیات علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه است و حرکت به سمت نوآوری مهمترین رکن این کمیته محسوب میشود.
وی دانشگاه علم و هنر را یکی از برترین دانشگاههای غیرانتفاعی کشور به لحاظ نوآوری و ماموریت محور بودن در چرخه تجاریسازی دانست و عنوان کرد: دانشگاه در اخذ مجوز دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز تکمیل چرخه تولید دانش در دانشگاه را مدنظر داشته و دانشجویان به راحتی بتوانند در همین دانشگاه و با حمایتهایی که از دانشجویان نخبه و برتر میشود، حتی بدون آزمون در مقاطع تحصیلات تکمیلی آموزش ببینند.
معاون آموزشی دانشگاه یزد همچنین توضیحاتی در مورد همکاریهای دانشگاه با دانشگاههای بینالمللی با مساعدت جهاددانشگاهی یزد خبر داد که در شرف انعقاد قرارداد است.
وی در رابطه با موضوع شهریه دانشگاه نیز گفت: افزایش شهریه دانشگاه براساس آییننامهها و ضوابط وزارت علوم و مصوبه هیات امناء دانشگاه اعمال میشود که در همین رابطه علیرغم مجوز افزایش 20 درصدی شهریهها توسط وزارت علوم، دانشگاه در راستای سیاستهای حمایت از دانشجویان تا 10 درصد افزایش را در دستور کار قرار داده است که در قبال اقداماتی که برای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه صورت گرفته، افزایش چشمگیری نیست و در مقایسه با بسیاری از دانشگاههایی که شهریه اخذ میکنند، از درجه مطلوبی برخوردار است.
افزایش شهریه متناسب با ارتقای کیفیت آموزش
برزگری ارتقای کیفیت آموزش را از سیاستهای مهم دانشگاه ذکر کرد و متذکر شد: در بسیاری از مواقع افزایش شهریه دانشگاه متناسب با ارتقای کیفیت آموزشهاست.
وی خاطرنشان کرد: البته براساس برنامهریزی و به دستور ریاست دانشگاه، شهریه دانشجویان جدیدالورود به صورت اقساط بلندمدت و با ارایه تسهیلات به دانشجویان دریافت میشود. این مسوول معتقد است که سیاستهای این دانشگاه میتواند الگویی برای دیگر دانشگاهها باشد، هر چند که این دانشگاه با پشتوانه جهاددانشگاهی از جایگاه بسیار ویژهای در بین سایر دانشگاهها برخوردار است چرا که یکی از مهمترین راهبردهای جهاددانشگاهی، آموزش توام با پژوهش، تجاریسازی و تولید ثروت است.
برزگری در پایان یادآور شد: دانشگاه علم و هنر در حال حاضر با بیش از شش هزار و 500 دانشجو در 78 کد رشته در مقاطع مختلف تحصیلی در قالب سه دانشکده هنر و معماری، علوم و مهندسی، و علوم انسانی فعالیت دارد و بیش از 100 عضو هیات علمی تمام وقت و 600 استاد مدعو با این دانشگاه همکاری دارند.
No tags for this post.