نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انتقال فناوری بدون دانش کارآمد نیست

شهرام سلیمانی، دکترای فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی و برنده جایزه شهید شهریاری در دیدار نخبگان با رهبر انقلاب با اشاره به روند توسعه فناوری کوانتومی در دنیا، گفت: تقریبا از ۱۰ سال پیش پا به عرصه پژوهش گذاشتم و به لطف الهی توفیق یافتم با تکیه بر بروندادهای علمی عناوینی در سطح جهانی کسب کنم، ولی باور دارم تکیه صرف بر این عناوین ملاک نخبگی نیست و ملاک نخبگی خدمتی است که می‌توانم در راستای تخصصم به مردم کشورم ارائه دهم.

وی افزود: حضرتعالی بارها بر روی هندسه نظم نوین جهانی تاکید فرمودید و بلاشک این هندسه جدید صرفا در عرصه سیاست نیست ‌و ریشه این نظم جدید در شکل‌گیری جغرافیای جدید علمی است. یکی از سالنامه‌های بنیاد علم آمریکا در سال ۲۰۱۶ مطرح کرده است که توسعه اجتماعی و روند رشد در مناطق مختلف یک جا به جایی شگفت انگیز در جغرافیای جهانی تحقیق، آموزش و نوآوری پدید آورده است. پدیدار شدن این دنیای چند قطبی فزاینده در علم و مهندسی پس از دهه‌ها رهبری علم توسعه آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن بوده است. لذا این دوران را می‌توان با سال‌های شکل‌گیری جنگ سرد مبتنی بر رقابت تسلیحات هسته‌ای- فضایی بین دو بلوک شرق و غرب مقایسه کرد.

سلیمانی با بیان اینکه امروز دو گانه جدید از یک سو حوزه غذا و زیست‌فناوری و از سوی دیگر در حوزه سایبری در سخت افزار، نرم افزار و هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتومی ایجاد شده است، یادآور شد: بلاشک در چارچوب این دوگانه، بلوک‌بندی جدیدی در حال شکل‌گیری است، اما بر خلاف آن سال‌های پس از جنگ جهانی این بار کشور عزیزمان به برکت انقلاب اسلامی در جایگاه درخوری ایستاده است و نه به عنوان یک کشور مقلد، بلکه به عنوان یک کشور اثرگذار مطرح است.

این دانشیار دانشگاه آزاد تاکید کرد: بدیهی است میزان توجه کشور و سرمایه‌گذاری مادی و انسانی در این دو حوزه تعیین‌کننده جایگاه نسل فردا در جامعه جهانی است. با پیشرفت‌های حوزه نانو فناوری، فوتونیک و مهندسی ابزار دقیق فناوری‌های کوانتومی به عنوان یکی از زمینه‌های نوظهور و پرکاربرد در علوم و مهندسی مطرح شده است؛ دنیای مبتنی بر مهندسی کوانتوم، قوانین عجیبی را دنبال می‌کنند که با تجربه ما از دنیای کلاسیک بسیار متفاوت است.

وی اضافه کرد: مفاهیمی همچون در هم تنیدگی و برهم نهی کوانتومی دنیای جدیدی از فناوری را پیش روی ما قرار می‌دهد، به عنوان مثال از آنجایی که از ویژگی‌های مذکور در ساخت کامپیوترهای کوانتومی استفاده می‌شود، لذا سرعت و دقت پردازش اطلاعات در این سیستم‌ها به طور فزاینده‌ای رشد کرده است، به طوری که با دستیابی به یک کامپیوتر کوانتومی با توان پردازش مورد نیاز، رمزنگاری‌های امروز شکسته خواهد شد و در نتیجه امنیت اطلاعات مورد تهدید واقع می‌شود و در جایی که اطلاعات مهم یک کشور مورد تهدید واقع شود، جایی برای فکر کردن به سایر فناوری‌ها باقی نمی‌ماند.

سلیمانی اظهار کرد: کشورهای توسعه‌یافته یا وقوف به اهمیت این موضوع، بودجه‌های هنگفتی را در این زمینه‌ هزینه می‌کنند، زیرا با دست یافتن به این فناوری با توان پردازش مورد نیاز قطعا برگ برنده بزرگی در حوزه فناوری‌های اقتدارآفرینی را در دست خواهند داشت. با توجه به پیچیدگی‌های این فناوری انتقال فناوری از دیگر کشورها در صورتی که دانش آن در کشور نهادینه نشود، چندان برای ما کارآمد نخواهد بود و تاخیر در سرمایه‌گذاری و توسعه منابع انسانی خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در آینده نزدیک به کشور و به خصوص امنیت آن وارد خواهد کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل