نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضرورت عملی کردن تحقیقات و پژوهش‌ها

حسین وطن‌پور در دومین همایش نانو پزشکی ایران با بیان اینکه باید به سمت عملی کردن تحقیقات و پژوهش‌ها پیش برویم، گفت: در حوزه تحقیقات، ایران در جایگاه خوبی قرار دارد اما در زمینه کارآفرینی و تولید داروهای نانو در جایگاه پایین‌تری هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در زمینه تامین نیرو و متخصص هیچ مشکلی نداریم و خوشبختانه و یا متاسفانه متخصصان ایرانی پنجمین نیروی تامین کننده متخصصان کشور آمریکا هستند.

این مسئول با بیان اینکه جنگ باعث شد تا خیلی از داروهایی که در حال حاضر موجود است را بنا به احتیاج تولید کنیم، گفت: در آن زمان خیلی از مشکلات مربوط به درمان را دانشگاه‌ها برطرف می‌کردند.

وطن‌پور خاطرنشان کرد: بسیاری از متخصصان در دوره انقلاب کشور را ترک کردند و ما در آن زمان با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم ولی در حال حاضر بسیاری از مشکلات را حل کرده‌ایم اما هنوز باید در جهت پیشرفت گام برداریم.

وی ادامه داد: بالغ بر ۶۰۰ مرکز تحقیقات در مراکز علمی موجود است که و تعداد زیادی از فرآورده‌هایی که لازم داشته‌ایم‌ را تولید کرده‌ایم.

این مسؤول، عبور از فصل دوم دانشگاه‌ها و ورود به فصل سوم را الزامی دانست و گفت: آموزش، پژوهش و کارآفرینی باید مدنظر همه دانشگاه‌ها قرار گیرد و خوشبختانه 10 سال است که در این زمینه مشغول هستیم.

در ادامه این برنامه، رییس دانشکده داروسازی زنجان اظهارکرد: ۳۰۰ مقاله در زمینه نانو پزشکی به این همایش ارسال شده است.

مهرزاد حمیدی با بیان اینکه از اهداف این همایش تعاملات علمی و در اختیار گذاشتن تحقیقات روز در میان داروسازان و پزشکان است، گفت: در این همایش تلاش شده است تا پزشکان دور هم گرد آمده و آخرین دستاوردهای خود را با هم در معرض دید و اطلاع همگان بگذارند.

وی با بیان اینکه دانشکده داروسازی زنجان به عنوان قطب نانو پزشکی است، خاطرنشان کرد: به این همایش ۳۰۰ مقاله ارسال شده است که مقالات ارسال شده در سطح کیفی خوبی هستند و این نشان‌دهنده این هست که داروسازان ایران در آینده زمینه پیشرفت گسترده‌ای دارند.

حمیدی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود این همایش در سال‌های بعد باشکوه‌تر برگزار شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید تعامل بیشتری بین دانشگاه و مراکز دولتی و خصوصی برقرار شود تا بتوان  رشد بیشتری در این زمینه کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که پژوهش‌ها و اطلاعات به دست آمده ما چندان با اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد همخوانی ندارند و باید در این زمینه کارهای بسیاری صورت گیرد.

رییس دانشکده داروسازی زنجان‌ به بیان پیام‌های این همایش پرداخت و گفت‌: باید در این زمینه یک تغییر اتمسفری صورت گیرد؛ با توجه به اینکه ایران در زمینه نانوتکنولوژی جزو ۱۰ کشور مطرح جهان است انتظار می‌رود در این زمینه یک تغییر عملکرد داشته باشد.

حمیدی افزود: در صنعت نیز به نظر می‌رسد هنوز اقدامات جدی در این زمینه صورت نگرفته و این حوزه را جدی نگرفته‌ایم و جا دارد که ۱۲ هزار میلیارد تومان در این زمینه خرج شود.

وی ادامه داد: ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌شود و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در آینده ۵۰ درصد داروهای موجود ‌با نانو دارو جایگزین خواهد شد که بهتر از از همین زمان به فکر این باشیم که در این زمینه فعالیت کنیم.

به گزارش ایسنا،  حمیدی تصریح ‌کرد: یک تغییر تفکر هم باید در دولت و دولتمردان ما صورت گیرد و با توجه به اینکه  همواره یک بی‌اعتمادی بین پژوهش‌گر و دولت بوده است باید این بی‌اعتمادی‌ها را برطرف کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل