نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روز عصای سفید؛ توجه به نابینایان و پاسداشت توانمندی آنان

سینا

رئیس هیات ورزشهای همگانی انجمن هیئت ورزش های نابینایان و کم بینایان استان فارس، با تاکید بر اهمیت توانمندسازی نابینایان و کم بینایان جهت تحقق فرصت های برابر با همتایان بینای خود، توجه به ظرفیتهای بالقوه و آگاهی از نیازهای آنان و رفع این نیازها تا حد ممکن را ضروری دانست.  

به گزارش سینا پرس فارس، محمدرضا جعفری با بیان اینکه عصای سفید به عنوان نماد تشخیص نابینایان به کار می رود تا نشان دهد که فرد نابینا است و به کمک نیاز دارد؛ افزود: ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) به عنوان روز جهانی عصای سفید برای پاسداشت و جشن گرفتن دستاوردهای افراد نابینا و کم‌بینا از سال 1964 انتخاب شده است.

جعفری در ادامه گفت: این روز نشان از طراوت، پويايي، نشاط و توانمندی این عزیزان دارد و عزیزان نابینا و کم بینا با ضمير روشن خويش تپش قلب زندگي و نبض پوياي طبيعت را ترجمه مي كنند و با همين چشمان به ظاهر بسته خويش، در زلال شعور و صفاي فطرت خدايي، جلال و جمال حضرت حق را نگريسته و با تأمل در گردش حكيمانه چرخ روزگار، به مهماني همه نشانه هاي خلقت مي روند.

او افزود: روز عصای سفید، بهانه ای است که یادی کنیم از عزیزانی که از نعمت بینایی محروم هستند، اما دلی روشن دارند که دستان نوازش خداوند را بر روی گونه های تب دار گل ها، لمس می کنند، کسانی که در نفس های نسیم و در تار و پود جانشان، زندگی معطر می گردد. عصاي سفيد، چونان پرچمي است كه به نشان استقلال در دست اين عزيزان به حركت در مي آيد و آينه اي است كه قدرت و نعمت خدايي را به تماشاي تأمل و تفكر ديگران مي گذارد.

جعفری خاطرنشان کرد: توانمندی های عزیزان نابینا و کم بینا و کسب رتبه های برتر علمی، فرهنگی و ورزشی نشان از استعدادهای بالقوه آنان دارد که این خود تشویق و انگیزه ای برای دیگر نابینایان و کم بینایان خواهد بود.

رئیس انجمن ورزش های همگانی هیئت ورزش های نابینایان و کم بینایان استان فارس، با تاکید بر اهمیت توانمندسازی نابینایان و کم بینایان جهت تحقق فرصت های برابر با همتایان بینای خود، توجه به ظرفیتهای بالقوه و آگاهی از نیازهای آنان و رفع این نیازها تا حد ممکن را ضروری دانست.

او با اشاره به وجود ۲۶ هزار نابینا و کم بینا در استان گفت : سرانه ورزش عمومی در سال گذشته حدود ۲۵۰ ورزشکار بوده و در سال جاری با اجرای برنامه های مجازی و حضوری به بیش ۱۵۰۰ ورزشکار افزایش پیدا کرده است .

او افزود : درحالی استعدادهای خوبی در نابینایان و کم بینایان داریم، متاسفانه در جامعه زیرساخت‌ها برای حضور آنها میسر نیست و به رغم تمام تلاش های گذشته همچنان در بحث مناسب سازی امکان عمومی مشکلات زیادی وجود دارد.

او برگزاری به برگزاری ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی برای اولین بار در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ورزش باید با هدف توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه، به عنوان یک ابزار موثر و کارآمد برای همه اقشار جامعه و بخصوص برای معلولین در نظر گرفته شود.

جعفری اضافه کرد: باید هم در ورزش حرفه‌ای و هم ورزش‌های همگانی در راستای فرهنگ سازی تلاش شود که افراد نابینا و کم بینا از طریق ورزش در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کنند.

او با اشاره به ضرورت حمایت مسئولین ارشد استانی، ورزش و جوانان، شورای شهر و شهرداری از ورزش و اقدامات پیشگیرانه از آسیب‌های اجتماعی، گفت: در واقع باید هیئت ورزش‌های نابینان و کم بینایان را به عنوان پل ارتباطی و بازوی خودشان بدانند و از ورزش حمایت و پشتوانه سازی کنند تا بتوانیم حضور این عزیزان را نیز در ورزش فراهم کنیم.

جعفری با بیان اینکه باید تلاش شود که جمعیت ۱۵۰۰ نفری ورزشکار نابینایان فارس را طی چند سال آینده به ۳۰۰۰ تا ۵۰۰ نفر افزایش دهیم، یادآور شد: در حال حاضر ورزشکاران نابینا و کم بینای فارس در ۹ رشته ورزشی از جمله فوتبال، گلبال، شنا، دوومیدانی، پاورلیفتینگ و شطرنج و همگانی فعالیت می‌کنند و افتخارات خوبی را کسب کرده‌اند.

او با ابزار امیدواری مبنی بر امید آفرین بودن توسعه ورزش همگانی نابینایان و کم بینایان استان فارس، گفت: در ۶ ماهه دوم سال طبق رویکرد توسعه ای در ورزش همگانی، اقدامات متنوع و متعددی جهت نابینایان و کم بینایان در دست برنامه ریزی است که بزودی اطلاع رسانی خواهد شد.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل